S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

19:e September 2012 – Presentation av mig och mina katter

Sovstund.

Jag bor i Härnösand vilket jag har gjort i hela mitt liv bortsett från en kort period när jag studerade. För mig är Härnösand en helt lagom stad, där det är nära till allt och alla. Något som alltid varit en del av mitt liv är djur av alla de slag. Jag har under årens lopp varit matte till allt ifrån landsköldpadda, fåglar, marsvin, hund m m.

Dock har jag alltid haft ett extra intresse för katter och när jag besökte min allra första kattutställning såg jag kattrasen Russian Blue som fångade min uppmärksamhet. Kort därpå kom den första raskatten, självklart en Russian Blue vid namn Blåklocka (vi kallade henne för Lady) in i mitt liv och mitt intresse för att ställa ut och föda upp katter startade.

Mitt stamnamn S*Yrhättan’s kommer ifrån mitt smeknamn som barn, vilket antagligen säger en hel del om hur jag var som liten.

Efter ett antal år började dock mitt intresse att skifta till kattrasen Helig Birma och snart köptes en brunmaskad hona vid namn S*Clothilde’s Duddan in. Hon var en fantastisk mamma till de kullar hon fick och en av hennes söner valde jag att ha kvar. Han inte var perfekt för utställning men han var en underbar katt med stor personlighet. Hans namn var Yrhättans Ecke Filur men här hemma kallade han bara Ecke.  Sen träffade jag min man som hade en blåmaskad birmahona vid namn Tempelkattens Rosanna, kallad för Pella.

Vi hade tur eftersom våra katter, liksom vi, trivdes bra tillsammans och vi ställde ut våra katter tills de bägge tjejerna blivit Grand Internationell Champion som den var högsta titeln som gick att ta på den tiden.

Med tiden blev våra katter äldre, vi fick barn och det fanns inte längre tid eller möjlighet för utställningar och avel. Våra katter fick åldras i lugn och ro och njuta av livet och vi fick njuta av deras sällskap.

Det har blivit en del katter under åren som tyvärr inte längre finns kvar i livet, men de kommer alltid att bli ihågkomna för all den glädje de gett.

När den sista av våra katter gick bort blev det tomt i huset och jag insåg efter en kort tid att jag inte kan leva utan katter, de gör livet så mycket härligare och är ett fantastiskt sällskap. Dessutom kändes det som att det var dags att börja med utställningar och njutningen av att ha kattungar i huset igen. Efter en tids letande hittade jag med hjälp av vänner våra nya katter och nu är huset fyllt av liv och katthår igen.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on September 19, 2012 by and tagged , , , , .
