S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

21:a September 2012 – Kattägare eller kattägd?

Ludde i solen.

Det är tidig morgon och Ludde har precis väckt mig och talat om att det är dags för frukost. Jag kliver snällt upp och går nerför trappan och sätter fram lite mat förutom torrfodret som alltid står framme. När jag ändå håller på byter jag vatten så det är fräscht. Ungefär samtidigt som det är klart hör jag Madde som sitter och jamar vid altandörren och vill att jag ska öppna dörren till henne. Sen är det tid att rensa kattlådan innan det är dags för katternas morgonkrafs i lådan.

Först nu är det dags för mitt morgonfika, har jag tur hinner jag fika färdigt innan någon av katterna kommer bärande på en leksak och vill ha min uppmärksamhet, självklart busar jag en stund och sen är det dags för en skön sovstund (om man är katt alltså).

Jag själv gör mig iordning och går iväg till jobbet. När jag kommer hem sitter katterna och väntar vid ytterdörren och vill ha något gott att äta. Sen börjar det om med lite kliande och bus innan sängen kallar.

Så frågan är – är jag kattägare, eller kattägd?

Men å andra sidan, när jag är som mest trött, stressad eller deppad så kommer alltid en katt och hoppar upp i knäet. De känner på sig när man som mest behöver en lugnande katt som alltid finns där som tröst. De blir alltid glada när man kommer hem, även om man själv inte är på bra humör.

Stressar man för mycket kommer en katt och hoppar upp så man tvingas sätta sig ner en stund, man blir alltid på bättre humör och mår bättre med en katt i knäet.

2 comments on “21:a September 2012 – Kattägare eller kattägd?

  1. Rebekah
    September 24, 2012

    Under de här åren, som jag bott med katt, har jag ofta frågat mig VEM som egentligen bor hos VEM 🙂

    • Annakarin
      September 24, 2012

      Håller helt med, men det är nog bara att erkänna, vi bor hos katterna och är deras betjänter…..

Leave a Reply

Information

This entry was posted on September 21, 2012 by and tagged , , , , , .
