S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

25:e September 2012 – Sovplatser

Det är skönt att sova tillsammans.

Jag kan bara inte låta bli att lägga ut den här bilden, den är tagen när Madde och Ludde var kattungar och nästan alltid låg och sov tillsammans. Filten som de ligger på är fortfarande en favorit när det är dags för en tupplur.

När Madde och Ludde nyss flyttat hem till oss så la jag filten på golvet så det skulle finnas något mysigt att ligga på och samtidigt köpte jag två små kattkorgar, en placerade jag i en korgstol i vårt sovrum och en i vardagsrummet.

Dessutom fanns det ett rejält klösträd eller snarare som en tunna i tre våningar med sovplatser.  Det har på bara drygt ett år blivit ett antal fler kattkorgar och filtar som finns utplacerade lite varstans i huset. Det är en del av inredningen för att det ska vara en bra plats för katter att bo på.

Men, nu kommer det roliga, favoritkorgarna är de två första jag köpte, trots att de jag köpt senare är både mjukare och fluffigare (tycker jag i alla fall). Flyttar jag de korgarna så följer katterna efter, jag har provat att ställa de lite överallt i huset och det går inte många dagar innan det är där katterna sover. Ett tag tänkte jag att det är färgen som de tycker om, korgarna är vackert blåa. Så, jag köpte nya blå korgar, men nej, de duger men inte mer. Jag är väldigt rädd om deras favoritkorgar och fasar för den dagen jag måste förklara för mina katter att de inte klarade sig i tvätten längre.

Samma sak med filten som syns på bilden. Jag har köpt nya, mjukare och betydligt snyggare filtar, men de duger inte att sova på, det ska vara den gamla utslitna filten i stället.

Våra gamla katter var inte alls lika kräsna, de tyckte om alla sina korgar och filtar. Självklart fanns det mycket korgar och filtar överallt även till de, men allt det slängdes för att det var för mycket minnen som hörde ihop med de sakerna. Dessutom ville vi att våra nya katter skulle få egna nya korgar.

Det får räcka med dessa rader för i dag, jag jobbar ganska intensivt just nu, så det dröjer några dagar tills jag skriver igen.

2 comments on “25:e September 2012 – Sovplatser

  1. notsand
    September 26, 2012

    Hej, det är jag (Rebekah), jag har nytt konto.

    Va’ kul det var att läsa det här … återigen slås man av hur olika personligheter de är! Hadassah hade ungefär tre olika platser som hon hade som favorit sov-platser. Hon alternerade mellan dem. Muffe, när han var liten, sov i den där plastkåpan man har i micron. Han blev större och såg ut som en övergräddad muffins när han låg där, men till slut gav han upp.

    McDuff har också sina platser, men det är längre cykler. Flera månader hade han en fåtölj med en grön fleece filt i, men nu var det väldigt länge se’n han var där.

    • Annakarin
      September 26, 2012

      Ja, när katten har valt en sovplats är det bara att acceptera. En av våra katter valde ett servetställ att sova i när hon var liten.
      Till slut var hon så stor att det var risk att hon fastnat, hon såg ut som en hamburgare mellan två smala bröd…..

Leave a Reply

Information

This entry was posted on September 25, 2012 by and tagged , , , , , , .
