S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

9:e Oktober 2012 – Katt på jakt

Ludde på jakt.

I kväll när jag kom hem från jobbet hade jag med mig en plastkasse med regnkläder som jag ställde på hallgolvet. Ludde som kommit för att hälsa stoppade omedelbart ner huvudet i påsen för att kolla om det var något roligt (läs: ätbart).

Han gör alltid så, så fort man varit och handlat kommer han och kollar varenda påse, det verkar inte spela någon roll vad det är i påsen. Det viktiga är att han ska sticka ner huvudet i påsen, någon sorts säkerhetskontroll kanske?

Han gör likadant om det ligger något på diskbänken som inte ska vara där, han hoppar upp och kollar.  Jag har lärt mig att vara försiktigt med vad jag lägger där, i hans värld tillhör eventuella byten upphittaren, typ räkor.

Det roliga är att han är så kräsen med vad han äter och han vill nästan aldrig smaka på något nytt men ändå ska allt undersökas.

Madde däremot är inte ett dugg nyfiken på påsar. Däremot vill hon gärna smaka på allt vad man äter, i kväll har hon druckit kokosmjölk och hon är väldigt förtjust i potatismos och allt möjligt annat.

En av de första veckorna hon bodde hos oss tog hon en skiva fläskkarré från en smörgås. Hon tog sitt byte med sig och åt upp det och det verkligen syntes att hon njöt av smaken. Sedan dess tillhör det favoriterna, helst när det är nygjort och fortfarande ljummet.

 

2 comments on “9:e Oktober 2012 – Katt på jakt

  1. notsand
    October 9, 2012

    Vilken fin kille han är, Ludde! Min Muffe var väldigt duktig att hoppa upp på diskbänken också … dock inte McDuff. Han har aldrig gjort det! Han gillar det där ‘vattnet’ som oliverna är i, i burken! Också, det pappersaktiga skalet på gul lök (!)

    Påsarna måste alltid kollas upp 🙂

    • Annakarin
      October 15, 2012

      I går kväll undersökte Ludde min handväska noga… jag hade haft kattgodis där och lukten fanns nog kvar.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on October 9, 2012 by and tagged , , , , , , .
