S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

15:e November 2012 – Tonfisktest

Sovstund efter maten

Mat är något som alltid intresserar mina katter men de är också ganska kräsna. Tonfisk ligger högt upp på favoritlistan. Jag har genom åren provat många sorter men jag har aldrig testat ordentligt om det är någon speciell tonfisk som Madde och Ludde föredrar.

Jag vet att tonfisk som säljs som kattmat är utesluten, alla katter jag haft vägrar äta den, ibland händer det att någon har vält matskålen upp och ner och dragit en trasmatta över, bara för att markera att det är oätbart.

Sista veckorna har jag gjort ett minitest av olika sorter, bara för att se om det går att hitta någon riktig favorit. Jag har varit noga med att använda neutrala matskålar och alltid haft två sorter framme för att kunna jämföra vad Madde och Ludde tycker.

Katterna har varit lite förbryllade över det överflöd av tonfisk som jag serverat men det har inte hindrat dom från att äta som bara den. De har verkligen nosat på de olika matskålar och funderat innan de satt igång att äta, vissa sorter har fått ligga kvar flera dagar tills jag fått slänga bort det.

Här är i alla fall resultatet av mitt minitest, alla sorter är i vatten:

  1. Abbas tonfiskfilé är en klar favorit, den väljs alltid först.
  2. ICA tonfiskfilé är också godkänd.
  3. Lidl  tonfisk i vatten duger i brist på annat
  4. ICA tonfisk finfördelad, nja inte gott
  5. Coop tonfisk finfördelad, oätbar.

Slutsaten är alltså att katterna har ungefär samma smak som mig när det gäller tonfisk och det får mig också att fundera över vad som egentligen skiljer sig åt i de olika burkarna. Om mina katter tycker det är oätbart så kommer inte jag heller att äta det.

2 comments on “15:e November 2012 – Tonfisktest

  1. colderweather
    November 16, 2012

    Intressant, man undrar…
    McDuff gillar också tonfisk. Ibland, ganska ofta, brukar jag köpa nå’n slags speciell tonfisk som säljs i en vacuum påse (jag vet inte hur jag ska förklara), men det är jättefina bitar i vatten, inne i påsen. Både han och jag tycker like mycket om den.

    • Annakarin
      November 16, 2012

      Som här då, jag och katterna brukar dela en burk ibland men jag tror dom missunnar mig, dom tycker jag äter upp deras mat!

Leave a Reply

Information

This entry was posted on November 15, 2012 by and tagged , , , , , .
