S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

25:e November 2012 – Nybäddade sängar

Madde och Ludde i sängen

Madde och Ludde i sängen.

Bland det bästa både jag och katterna vet är när man bäddar rent i sängen, de vet precis när det är dags. Så fort alla sängkläder är borta bäddar Ludde ner sig själv bland täcken och kuddar och tar en extra lång sovstund.

När jag kommer och ska bädda rent börjar nästa procedur. Han cirklar runt sängen och precis när jag lagt på underlakan så hoppar han upp. Sen är dags att rulla runt över hela sängen och riktigt njuta (Ludde alltså), när han nöjd så lägger han sig mitt i sängen och sover en stund. Madde är lite mer försiktig men även hon lägger sig gärna i en renbäddad säng.

Lägger jag kläder i en hög som ska strykas så nog hittar jag en katt som sover där, allt som är rent är perfekta sovplatser.

Den enkla förklaringen är att katterna ska sätta sin doft på allt rent, så det blir som en revirmarkering, men jag vill gärna tro att de också uppskattar allt som är nytvättat och luktar gott.  Dessutom funderar jag på om de tar kläder eller sängkläder utan katthår som en förolämpning som måste fixas så fort det går, alltså håra ner allt igen.

2 comments on “25:e November 2012 – Nybäddade sängar

  1. colderweather
    November 26, 2012

    Va’ fina de är!!!

    Jag tror de är lika, i det fallet, allihopa … åtminstone har de tre jag levt med, uppskattat en renbäddad säng. Hadassah väntade tills jag var klar — ibland märkte jag det inte förrän jag såg en “kulle” på sängen …då hade hon lyckats komma in under täcket..

    McDuff, han kan inte riktigt vänta tills jag är klar — han hoppar upp redan när jag håller på och lägga ut underlakanet!

    • Annakarin
      November 27, 2012

      Ludde brukar också hoppa upp i förväg, man får försöka smyga så att han inte märker när man börjar bädda.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on November 25, 2012 by and tagged , , , , , .
