S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

2:a December 2012 – 1:a advent

Madde övar på julsånger.

Den här veckan har varit jobbig för Madde och Ludde. Jag tillhör de som vill att det ska vara fint och pyntat till 1:a advent. Madde och Ludde har tillbringat mycket tid i min garderob för att komma undan dammsugaren. Nu är det i alla fall klart och det är dags att njuta av att det är fint överallt. Båda katterna uppskattar julmattorna och tycker dom är väldigt sköna att sova på och det finns en massa nya intressanta saker att undersöka i varje rum.

Problemet när man har katter är att man får tänka sig för när man börjar pynta. Adventsstjärnor i fönstren är ok men allt som ska stå på bord och annat måste ställas så det inte åker i golvet. Dessutom är det vissa saker man inte kan ha överhuvudtaget, som glitter t ex. Jag har försökt med både glitter och mossa men varje morgon har någon arrangerat om det jag gjort så det har jag slutat med. Julstjärnor i fönstren går inte heller eftersom de är giftiga för katter.

En liten adventsgran har jag i alla fall även om man får pynta om den med jämna mellanrum, Madde snor alla röda kulor och har som leksaker och Ludde bär iväg glittret, men jag tänker kämpa vidare och förhoppningsvis kommer de att tappa intresset för den, något år.

Tända ljus är inte heller något som fungerar hos mig, tro mig, jag har försökt. Jag kommer aldrig att glömma när en av katterna hoppade upp på bordet och la svansen över ett brinnande värmeljus, det var tur att han inte skulle ställas ut på lång tid så pälsen hann växa ut igen. Sen dess använder jag aldrig ljus.

Nu är det dags att baka några plåtar pepparkakor för att få lite julstämning och för att alla i huset ska bli nöjda så kommer även doften av nykokt torsk att spridas i huset.

Snön har också kommit så allt är som det ska vara till första advent även om det blåser lite väl mycket. Husse är ute och skottar så att det ska bli en gång där katterna kan gå.  Förhoppningsvis blir det några fina bilder framöver på Madde och Ludde i snön.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on December 2, 2012 by and tagged , , , , , , .
