S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

18:e Januari 2013 – Kattpälsar och katthår

jan18-13Kattpälsar och katthår

Ludde har snott en tomte.

När man ska ställa ut sina katter vill man självklart att de ska vara så fina som möjligt och helst ha mycket och fluffig päls. Madde är en dam som har mycket päls på vintern, just nu är hon som en stor pälsboll och när hon går ut i kylan burrar hon upp sig till ett runt klot. Alltså är det nu som jag borde ställa ut henne men tyvärr har jag inte några utställningar för året inplanerade än.

Förra året ställde vi ut henne i början av sommaren, allt såg bra ut till två veckor före utställningen då hon bestämde sig för att det var dags för sommarpäls och fyllde huset med katthår. Kvar blev något som såg ut som en korthårskatt. Det hjälpte inte hur mycket jag tvättade och fönade, det fanns helt enkelt inte nog med päls kvar.

Ludde har inte lika mycket päls som Madde men till stor del beror det på att han är okastrerad, han har helt enkelt inte tid att skaffa sig päls. Alla hans hormoner är inriktade på tjejer men å andra sidan blir han ganska fin när han är tvättad och fönad.

När jag började med raskatter fanns det inte några speciella schampon och annat att använda, man tvättade katterna med Barnängens och torkade dem med handduk, sen var det bra. Nuförtiden har jag börjat lära mig att det finns en djungel av schampon, balsam, oljor och allt du kan tänka dig, allt till en kostnad som är bra mycket högre än vad man köper till sig själv.

Men det mest fascinerade av allt är att hur kan de ha någon päls överhuvudtaget med tanke på att jag varje vecka dammsuger upp drivor av katthår i huset? Jag har funderat på att samla allt ett halvår eller så för att se hur många ton det är.

One comment on “18:e Januari 2013 – Kattpälsar och katthår

  1. rebekah
    January 20, 2013

    Alla vill tjäna pengar, därav djungeln av produkter!

    Jag har funderat i samma banor … att det är nå’n katt kvar, över huvudtaget?! Ändå är ju inte McDuff nå’n långhårskatt! Jag borstar varje dag, och tänker att jag skulle spara allt hår och hä ut på våren när fåglarna bygger bon!

    När jag såg hur fort pälsen växte tillbaka på den där fläcken, så börjar jag ju förstå… Skulle vilja ha samma hårväxt själv 😆

Leave a Reply

