S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

5:e Februari 2013 – Hårbollar

feb5-13Hårbollar

Madde.

En hårboll som katten kräks upp består av päls som den får i sig när den tvättar sig. Katter kan inte som vi människor spotta ut hår. Kattens tunga är sträv och består av hundratals bakåtvända små taggar. Katten inte heller smälta hår utan den kräks upp sitt hår. Hårbollar är cylinderformade och kan vara ganska långa beroende på hur länge katten samlat hår i magen innan det är dags att kräkas.

Allt det där är för mig begripligt och jag har inga problem med att ta upp och göra rent när det hänt men varför ska alla mina katter välja att kräkas på ställen man inte kommer åt eller på nytvättade mattor?

Längst in i hörnet under dubbelsängen är en klar favorit följt av under extrasängen som är lika svårt att komma åt. I övrigt duger alla mattor i huset med en viss förkärlek för den som är svårast att tvätta. Bakom soffan går också bra. Jag vet inte om det bara är mina katter som gör så här eller om det är något andra katter också gör. I vilket fall funderar jag ofta på frågan varför? Kan det vara så att de ser att jag behöver röra på mig eller att det är dammigt i hörnen och det är ett sätt att få mig att städa under sängarna?

2 comments on “5:e Februari 2013 – Hårbollar

  1. rebekah
    February 5, 2013

    Vilken snygg bild!!!

    Jag har inte haft det under sängen eller nå’t sån’t, MEN … alla tre; FINNS det en matta i rummet måste det spys på den. Jag har väldigt få mattor, så det är mycket fri golvyta. De SPRINGER till mattan när det måste spys… McDuff, inte så ofta — Hadassah, minst en gång i veckan.

    • Annakarin
      February 5, 2013

      Tack, riktigt nöjd med den bilden. Verkar vara en kattsammansvärjning att det är förbjudet att kräkas på lätta ställen.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on February 5, 2013 by and tagged , , , , , , , .
