S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

25:e Februari 2013 – Vårkänslor

feb25-13Vårkänslor

Ludde ute i fjolårets sol.

Jag tror att både Madde och Ludde börjar få lite vårkänslor. De går gärna ut och sitter i solen en stund. Det är riktigt roligt att se hur Ludde går omkring och letar en torr plats att sätta sig på, Madde däremot bryr sig inte om vart hon sitter, för henne är det ok med snö att sitta på.

Båda två sätter gärna upp nosen i vädret för att kunna lukta ordentligt. Jag läste någonstans att katter har ett mycket bra luktsinne och kan känna doften av andra katter på långa avstånd, upp till 1,5 km. Där vi bor finns det en del katter så det finns nog alltid någon annan katt de kan dofta sig till. I somras var det ibland katter på besök, de gick utanför rastgården och tittade in på våra katter. Nästan varje gång blev Ludde en stor beskyddande hane som försökte jaga bort inkräktaren, Madde är ju hans hona. Nu tror jag inte Madde behöver någon beskyddare, jag har sett hennes högertass när hon talar om för Ludde att hon inte är intresserad av hans uppvaktning.

När de kommer in igen har de börjat leta upp sovplatser där solen lyser in. När solen flyttar på sig så flyttar katten sig, när man känner på pälsen så är den väldigt varm och skön. Jag tror att de liksom jag längtar efter att snön försvinner och det blir riktigt varmt och skönt ute. Vi får se om Madde tänker sova i växthuset i år igen, det var en favoritplats i fjol.

Leave a Reply

