S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

19:e Mars 2013 – Mina katters luktsinne

mar19-13Mina katters luktsinne

Madde vädrar något gott.

Katter har ett mycket bra luktsinne och väldigt bra hörsel. Jag har letat men inte hittat några fakta om hur bra, eller rätare skrivet jag har hittat många olika uppgifter som inte stämmer överens med varandra.

Jag har gjort en egen helt ovetenskaplig undersökning av hur bra mina katter hör och hur bra deras luktsinne är. Det här har jag kommit fram till.

  • Doften kokt fisk känner de till och med i sovande tillstånd oavsett vart i huset de sover.
  • Samma sak med doften av räkor, till och med innan de tinat.
  • Prasslet när man öppnar en påse med extra god kattmat, de kan skilja ut det ljudet från andra, för dem ointressanta prassel.
  • Ljudet när man öppnar en burk tonfisk, som tydligen låter helt annorlunda än andra burkar.
  • Ljudet när man öppnar altandörren så de kan gå ut.
  • Ljudet när man drar en kattleksak över golvet.

Sen finns de vissa skillnader mellan Madde och Ludde, Madde reagerar blixtsnabbt på doften av plommonspäckad fläskkarré och Ludde bryr sig inte. På samma sätt reagerar Ludde när jag öppnar dörren till källaren som han tycker är spännande och Madde bryr sig inte.

Min slutsats är att katter är väldigt skickliga, inte bara på att höra och lukta vad som händer i huset utan de kan också bestämma sig för vilka ljud eller dofter som är viktiga individuellt. Den dagen någon gör en vetenskaplig undersökning av allt om katter är jag övertygad om att vi kommer att få veta att de är mycket smartare än vad vi tror, eller åtminstone vad de som inte har katt tror. Vi som är kattägare, eller rättare sagt kattägd, vet redan hur smarta de är.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on March 19, 2013 by and tagged , , , , , , , .
