S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

15:e April 2013 – Katter och mat

Lat Ludde på köksbordet.

Lat Ludde på köksbordet.

I går satt jag i vardagsrummet och åt en smörgås med ägg och majonnäs när Madde kom gående med nosen i vädret. Hon tvekade inte en sekund utan hoppade upp i mitt knä och med bestämd röst talade om att hon ville ha majonnäs. När hon var nöjd hade jag en smörgås med ägg kvar.

Det fick mig att fundera, Madde är den som alltid är nyfiken och smakar det mesta, hon brukar själv tala om vad hon vill ha och hon accepterar inte nej.  Hon tycker om kaviar, stuvad spenat, potatismos och en massa andra saker. Hon ser alltid väldigt nöjd ut när hon fått vad hon vill. De morgnar när hon haft huvudet nere i min skål med filmjölk har hon mycket bestyr med att tvätta sig efteråt. Hon är mycket renlig och vill alltid vara fin.

Ludde däremot är inte intresserad av att smaka något nytt, han vill ha det vanliga och inget annat. Han tittar på när Madde äter något nytt men vill absolut inte smaka, han går åt andra hållet om man försöker bjuda honom.

Jag vet inte om mina katter är speciella, men det var likadant med mina gamla katter, både Cleo och Pella smakade gärna på allt som bjöds men Ecke vägrade smaka något nytt. När han var kattunge hände det ofta att han vände sin matskål upp och ner och avslutade med att dra en matta över. Det var något han gjorde varje gång jag provade att bjuda honom på något nytt.

Mina slutsatser är att honkatter tycker om nya smaker och vågar prova något nytt och hankatter är mer konservativa och vill inte att något ska förändras.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on April 15, 2013 by and tagged , , , , , , , .
