S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

25:e April 2013 – Kattlådor

apr25-13Kattlådor2

Lat Ludde på filt.

Vi har en väldigt stor kattlåda till våra katter som står på toaletten på undervåningen. När vi köpte den så fick vi mäta noga för att se att den överhuvudtaget skulle rymmas. Självklart har vi tak på kattlådan för att slippa alltför mycket kattsand på golvet men nästan varje dag måste jag dammsuga för att slippa kattsand på golvet. Dessutom är Madde mycket bestämd av sig att det ska vara rent och fint på golvet, tycker hon inte det är tillräckligt bra så ställer hon sig och krafsar på golvet för att få bort sanden. Hon är ganska noga och det räcker med väldigt lite sand för att hon ska säga till.

Den sand vi använder är vanlig grå som bildar klumpar, både vi och katterna tycker att den fungerar bra. Vi har provat lättströ som var vidrigt, det spreds över hela huset och fastnade i pälsen. Sand som inte klumpar sig, både jag och katterna tyckte det luktade hemskt efter några dagar och så vidare.

Enda gången vi använder något annat är på utställningar. Vi såg att många har vita kristaller till katterna och det är för att katten inte ska bli grådammig utan se fin ut i pälsen. Det fungerar väldigt bra men med tanke på vad den kostar så blir det bara till utställningar.

apr25-13Kattlådor

Varje gång det är dags att skura ur hela lådan gäller det att välja rätt tillfälle. Helst ska både Madde och Ludde ligga och sova så de klarar sig utan låda en dryg halvtimme. Men, det slår aldrig fel. Hur jag än går så behöver jag bara tömma lådan så står där en katt och tittar på mig. De är nästan så de lägger benen i kors för att visa att de behöver gå på lådan omedelbart. Då är det bara att sätta full fart, skura rent, torka ur och fylla med ny sand. När jag är klar är det oftast två katter som står och stirrar på mig och går på lådan på en gång.

Jag kommer aldrig att glömma när en av mina katter som inte längre lever inte kunde vänta på att gjorde iordning lådan. Hon gick in på toaletten och kissade på golvet där lådan skulle stå. Det var hennes sätt att lära mig att skynda på.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on April 25, 2013 by and tagged , , , , , , , , .
