S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

11:e Maj 2013 – Dags för kattbad

maj11-13Dags för kattbad

Maddes återförening med sitt älskade växthus.

Snart är det dags att fara på utställning. Örnsköldsviks kattklubb har utställning 18-19 maj och jag kommer att ställa ut Madde. Ludde får inte följa med eftersom han måste över till Norge och ta ett certifikat innan han får ställas ut i Sverige igen.

Det är mycket som ska förberedas och fixas inför en utställning men det som tar längst tid är att bada katterna. Jag har snälla katter som tålmodigt finner sig i att duschas och schamponeras men det tar sin tid. Man måste vara noga med att skölja bort allt schampo och när allt är klart brukar jag ta hårtorken och torka noga. Det brukar ta minst tre timmar innan man är klar. Då är man själv ganska ledbruten efter att stått på knä så länge.

Det finns mängder av olika schampo och inpackningar på marknaden och det gäller att hitta något som passar kattens päls. Det jag använder just nu fungerar bra, men är mer än tre gånger så dyrt som mitt eget schampo. Jag har funderat på att prova det själv och se vad som händer. Vem vet, jag kanske också får ny glans och fluffigt hår.

maj11-13Dags för kattbad2

Vårtrött Ludde.

När allt är klart är det bara att göra rent badrummet och ta reda på alla handdukar som man använt. Huset får man dammsuga dagen efter, det blir extra mycket katthår som flyger runt när man använder hårtorken.  Det gäller också att ge katterna något extra gott till middag, det förtjänar de efter badet.

Jag har ju badat katterna några gånger och efter första gången lärde jag mig att Madde ska badas först. Då är hon så upptagen med att tvätta sig själv när jag är klar att hon inte bryr sig om att Ludde luktar annorlunda ett tag efter badet. Tar jag Ludde först får han en avhyvling av Madde när han kommer ut, hon känner inte igen honom.

Den här gången tänkte jag bada bägge även om Ludde ska vara kvar hemma. Jag tänkte han skulle bli vårfin och det är ett bra sätt att få bort vinterpälsen som ändå ska fällas nu.

Vi får se hur det går för Madde på utställningen, hon har tyvärr redan tappat nästan allt av sin fina vinterpäls och hennes krage är nästan helt borta, men det är roligt i alla fall.

3 comments on “11:e Maj 2013 – Dags för kattbad

  1. rebekah
    May 15, 2013

    Hej,
    Håller på här och försöker komma ikapp med blogg-listan.

    Jag är fylld av beundran betr. kattbadet och schamponeringen! Har gjort det EN gång (Hadassah), och då hade jag en som hjälpte mig att hålla i.

    Prova schampot! 😀

    • Annakarin
      May 15, 2013

      Jag ska försöka ta kort på nybadad katt och lägga ut. Jag lovar testa schampot och rapportera hur glansig päls jag får.

      • rebekah
        May 15, 2013

        Ha ha ha!!! Jag måste nog också prova — L’Oreal håller inte vad de lovar! Jag vill ha så’n där MAN som man ser i reklamen 😀

Leave a Reply

