S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

23:e Juni 2013 – Nya färger på birma

jun23-13Nya färger på birma

Ludde njuter i sin tunnel.

I dag trodde jag att det kommit in någon främmande birma i huset, någon form av experimentavel. Det visade sig vara Ludde som varit ute och rullat runt i den nyplanterade rabatten och sen måste han gått vidare till nästa ställe och rullat runt i sanden. Han var brun och sandfärgad fläckvis över hela kroppen. Han uppskattade inte att jag bar ut honom på altanen och gjorde mitt bästa för att få bort det mesta från pälsen innan han fick gå in igen.

Madde nöjer sig med att rulla i sanden i växthuset. Där står också nu några pelargonier från i fjol som har kvar torkade blommor som ramlar ner. Det är inte helt ovanligt att hon kommer in sandfärgad med blommor i pälsen, riktigt fint faktiskt.

Det här är också en förklaring till varför jag alltid tycker det är så mycket sand och grus på golvet inne fast jag dammsuger konstant, men det är nog bara att acceptera.

Jag kan i alla fall konstatera att de nybadade katterna med skimrande fluffig päls inte finns kvar men i augusti är det dags för både Madde och Ludde att bli fina igen, till dess kommer jag bara att ta bort det värsta varje kväll så inte sängarna blir alltför fulla av sand och jord.

Leave a Reply

