S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

16:e Oktober 2013 – Hur katterna ser på oss

okt16-13Hur katterna ser på oss

Yra.

Ibland funderar jag över hur katterna ser på oss. Jag är säker på att de ser oss som sin familj, men den delen av familjen som finns för att passa upp dem. Vi har olika roller alla och jag har försökt lista ut vem av oss som är vad och kom fram till det här:

Husse, han är öppnare av dörr till altan så de kan gå ut. Det märks tydligt varje morgon, när husse kommer ner så springer Madde till dörren och väntar. Hon bryr sig inte om ifall det är jag eller lillhusse som kommer ner först, hon väntar på husse. Han är dessutom storkliare av framförallt Ludde. När det är dags så hoppar Ludde upp på ett bord och sträcker fram huvudet, då ska husse klia hela Ludde, hårt och länge. När det är klart ser Ludde ut som en lycklig pälsboll och husse är övertäckt med katthår.

Lillhusse, han är den som leker och kelar med alla katter. Hans knä är det bästa att sova i och samma sak gäller för hans säng. Om någon av katterna är sugen på att leka så är det honom de letar upp i första hand. Det går också bra att be att få mat av honom om matte är borta och han fungerar också som dörröppnare till altanen.

Matte, det vill säga jag är nog i första hand matleverantör. Så fort jag går till köket så kommer någon travande för att kolla vad jag gör. När jag kommer hem från jobbet sent på kvällarna kommer alla rusande och springer förbi mig in i köket och väntar på något gott. Lek och kel är också något jag duger till om lillhusse är upptagen. Sitter jag framför tv:n eller vid datorn får jag ofta en katt i knäet som vill bli klappad.

Vår nya lilla Yra lär sig av de andra katterna vilken av oss som ska användas till vad, hon ser och lär av de vuxna katterna. Det enda hon inte lärt sig än är det där med maten. I hennes värld är alla matleverantörer och hon ger sig inte förrän hon får något, oavsett vem som är i köket.

2 comments on “16:e Oktober 2013 – Hur katterna ser på oss

  1. quackofdawn
    November 11, 2013

    Jag har också märkt det där … att när det börjar bli tomt i nå’n av matkopparna så är det mig han vänder sig till. Gerry för godis.

    De måste ju tycka att vi är väldigt stora …!

    • Annakarin
      November 11, 2013

      Ja, i deras ögon är vi nog jättar, men ändå är vi bara deras betjänter. De styr oss med varsam tass.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on October 16, 2013 by and tagged , , , , , , , , , .
