S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

27:e Oktober 2013 – Bus i huset

okt27-13Bus i huset

Yra och Ludde.

Nu när det inte är så varmt varje dag börjar så vaknar katterna till liv och de får precis som vi mer energi och spring i benen. De dagar det är varmt ute har vi altandörren på vid gavel hela dagen. Ludde och Yra har hittat en egen runda genom huset när det är dags att busa. Madde föredrar att busa lite vid sidan om eller att någon av oss ska vara med och gärna dra ett snöre ute på gräsmattan att jaga efter.

Färden brukar börja vid altandörren med full fart ut, runt gräsmattan, genom lektunneln och sen in igen. Full fart genom vardagsrummet, uppför trappan, in i sovrummet och ta en sväng och sen är det dags att springa nerför trappan genom vardagsrummet och ut. Den här rundan kan de springa ganska många gånger innan det är dags för lite vatten och vila.

Däremot dagarna med regn så brukar de ofta bara komma ner på morgonen och äta frukost och sen upp för att sova vidare, precis vad man själv skulle vilja göra.

okt27-13Bus i huset2

Madde.

Jag vet att det bara är tre katter men ljudmässigt kan man tro att det är en smärre elefanthjord som stormar fram genom huset och jag kommer aldrig att förstå hur de kan låta så mycket. Jag vet att när de smyger sig fram för att fånga en fluga eller något annat spännande de lyckas hitta så rör de sig alldeles ljudlöst. Yra har också (med lite hjälp från oss) fångat sin första fluga, hon var mycket stolt och petade länge på den med tassen för att kolla att den var död, sen åt hon upp den.

Det är samma sak när jag är i köket, utan att jag hört något har jag en katt vid mina fötter som kollar om det jag håller på med är något som kan vara gott för dem att äta.

2 comments on “27:e Oktober 2013 – Bus i huset

  1. purringly
    October 27, 2013

    Det ser så härligt ut! Ni har ett perfekt arrangemang med den där uteplatsen! Jag minns när jag bodde i ett hus, och Hadassah sprang nerför trappan, så hördes hon väldigt väl!

    • Annakarin
      October 27, 2013

      Tre katter kan låta som ett dussin elefanter och jag kommer aldrig att förstå hur de gör det.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on October 27, 2013 by and tagged , , , , , , , , .
