S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

15:e December 2013 – Tredje Advent

dec15-13Tredje advent

Yra slappar.

Nu börjar det dra ihop sig mot jul och jag håller på för fullt i köket och med att försöka få undan lite katthår här hemma. Ludde och Madde flyr fältet och lägger sig att sova när jag far runt med dammsugaren men Yra är med och städar. Det tar lite längre tid med en fyrbent hjälpreda som hela tiden kollar vad jag gör, men det är ganska mysigt att ha henne med.

I dag skurade jag ”deras” toalett och kattlådan och precis som vanligt behövde alla tre gå på lådan så fort jag tömt sanden. Det var bara att öka takten och göra klart lådan så fort det gick, sen var det kö till lådan. Det är likadant varje gång och det är sak samma att det finns en låda till, det är den som jag gör rent dom vill ha.

Däremot är alla tre katter i närheten när jag håller på i köket, det kan ju vara något gott till dom. Ludde och Madde har lärt sig att det räcker att ligga och vänta på en köksstol, är det något gott får dom alltid en smakbit. Yra däremot har inte lärt sig än, hon går runt fötterna och piper för att inte missa något. Helst vill hon vara med uppe på köksbänken men det är inte så gott med långhårig kola så det får hon inte.

Snön som kom förra veckan är snart borta och jag hoppas det kommer lite mer snö innan jul, jag hade tänkt försöka ta några fina julbilder på Yra när hon leker i snön, men då måste det finnas lite snö först.

4 comments on “15:e December 2013 – Tredje Advent

  1. colderweather
    December 15, 2013

    Underbar kattbild! Bästa hittills!
    Det där med kattlådan och att behöva gå på toaletten … vad ÄR det frågan om?! McDuff är likadan, varje gång. Renbäddad säng också! Annars bryr han sig inte så mycket om sängen…

    • Annakarin
      December 15, 2013

      Jag tror de vill markera sitt revir eller så tycker de det är roligt att stressa oss.

      • colderweather
        December 15, 2013

        Jaa, det där med ‘lådan’ är ju liksom känsligt … när det gäller den, är det nog kanske frågan om lite revirtänkande.

  2. Annakarin
    December 15, 2013

    Jag tror de betraktar sängen som sitt revir också, Ludde brukar rulla runt länge i hela sängen när jag bäddat rent så han riktigt ska få in sin doft, sen är han nöjd och tar en tupplur mitt på sängen.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on December 15, 2013 by and tagged , , , , , , , .
