S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

12:e Januari 2014 – Katter och mattor

jan12-14Katter och mattor

“Rör inte min matta!”

Nu är julen över och de röda julmattorna har plockats undan till katternas förtret.

Jag förstår inte vad det är som är så skönt med röda mattor men framförallt Ludde sover ofta och gärna på röda julmattan i köket. Nu får han vänta ett bra tag innan den kommer på plats igen.

Egentligen förstår jag inte varför jag envisas med att ha mattor överhuvudtaget. Ibland när jag kliver upp på morgonen ligger alla mattor i ett hörn och har använts som lekplats under natten. Vi har en liten matta i hallen som brukar användas som flygande matta under natten. Det är åtminstone vad jag tror eftersom jag brukar hitta den nedanför trappan på morgonen. Madde har en favoritmatta som såklart ligger i lillhusses rum. Ludde och Yra tycker bäst om mattorna i köket och hallen, jag tror det är för att de har bra uppsikt över vilka som kommer och vad matte gör i köket, det kan ju vara något ätbart.

Mattor är också det självklara valet för en katt som behöver kräkas upp en hårboll, man kan ibland se hur de springer för att hinna fram till närmaste matta innan de kräks.

Nuförtiden är alla mattor här hemma relativt små och går att tvätta i tvättmaskin, det är nog bara vi som är kattägare som lyckas nöta sönder av våra mattor av att de tvättas så ofta.

Men det finns positiva saker med mattor, de samlar katthår som man annars skulle ha överallt i huset. Ibland när man dammsuger mattorna ser man hur de ändrar färg från katthårsfärgat till den färg de ska ha. De är också bra när man busar, Ludde älskar att springa fram och tillbaka på mattorna och jaga efter ett snöre precis som Madde och Yra. De springer ända tills de ramlar ihop en trött liten hög och behöver ta en liten tupplur för att vila upp sig.

2 comments on “12:e Januari 2014 – Katter och mattor

  1. colderweather
    January 12, 2014

    Underbar bild!
    Jag tror alla som någon gång levt med katt känner till det här. McDuff har två, den gröna följde med hit från Quebec. Det är en stuvbit från heltäckningsmatta. Den andra är en vanlig dörrmatta … det är hans huvudmatta, bredvid G’s skrivbord. Andra mattor verkar bara finnas till för att spy på 😀

    • Annakarin
      January 12, 2014

      Ja, alla katter verkar ha någon favoritmatta.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on January 12, 2014 by and tagged , , , , , , , .
