S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

1:a Februari 2014 – En dag med katterna

feb1-14En dag med katterna

Ludde och Yra tar en tupplur.

I dag har jag varit ledig och tagit det lugnt hemma med katterna. Det är fascinerande att ta en dag ibland och försöka sätta sig in katternas perspektiv.

Ludde har sovit ganska mycket i dag, han kom sakta ner från korgen i sovrummet där han sov i natt. Det första han gjorde var att gå ut i köket och kom fram för ett litet morgonkel innan han gick vidare för att äta frukost. Sen var det dags att gå på lådan och göra sina morgonbehov. Efter det verkade han nöjd med morgonens jobb och gick och la sig under elementet för en tupplur.

Under dagen har han roat sig med att sitta i fönstret och titta ut en stund, han vill dock inte gå ut, alldeles för kallt och mycket snö men han stod en stund i dörren och tog några djupa andetag innan han vände och gick tillbaka till fönstret. Han har vaktat spisen när jag kokade torsk och efter en jätteportion nykokt torsk la han sig i soffan med magen i vädret. Han har busat med Yra och de har tvättat varandra, samma sak med Madde. Han verkar vara noga med att försöka fördela sin tid mellan sina tjejer så ingen ska känna sig bortglömd. Matte har också fått vara med på ett hörn, han kryper gärna upp i mitt knä och lägger sig på rygg med huvudet i mitt armveck, sen vill han bli ordentligt kliad och få höra att han är världens finaste kille och det får han såklart.

Yra kom nerrusande en stund efter Ludde. Hon börjar sin morgon med att gå på lådan och sedan snabbt springa runt för att se om det hänt något sen hon var där sist. När det är gjort är det dags att anfalla matte en stund, hon vill gärna bli upplyft och sitta en kurra en stund. Sen är det dags för mat och om hon inte tycker om frukosten som serveras så talar hon om det, högljutt. Hon vill väldigt gärna ha en liten bit smör varje morgon, då blir hon nöjd. Efter frukost är det dags för hopp och lek, hon försöker ofta få Ludde att vara med men om det inte går så duger matte att leka med och i värsta fall leker hon med sig själv. Hon har en svart strumpa fylld med tygbitar som hon brukar släpa omkring och busa med, det ser nästan ut som en workoutpass när hon sätter igång.

Under dagen har Yra följt efter mig och ibland rusat runt för att kolla vad Ludde eller Madde gör, hon har också, för första gången, hoppat upp på trappräcket. Hon såg lite nervös ut och jag var glad när hon valde att hoppa ner. Jag var lite rädd att hon skulle tappa balansen och ramla ner i trappan, hon behöver öva lite mer på att hoppa innan det känns tryggt. Självklart hjälpte hon Ludde att vakta spisen när det kokades torsk, hon pratade oavbrutet tills det var klart. Jag tror hon tyckte det tog alldeles för lång tid innan det var dags för att äta.

feb1-14En dag med katterna2

Madde på spaning i kruka.

Madde var som vanligt sist ner, hon är en morgontrött dam som gärna ligger kvar i sängen och drar sig en stund extra. Hennes morgonrutin är att helst gå ut en liten stund, hon sätter sig vid altandörren och jamar uppfodrande tills hon får som hon vill. När hon kommer in är det dags att gå på lådan och sen frukost, hon vill helst bara ha lite torrisar på morgonen. Madde har alltid tyckt om att äta ordentligt på kvällen, under dagen går hon bara och småäter. Dessutom tycker hon att äta långsamt så är det något riktigt gott som serveras får hon äta för sig själv så hon får äta i fred för Ludde och Yra som äter väldigt fort när det är godsaker på gång.

I dag har Madde varit på kattungehumör, det betyder att hon kommit släpande på sitt älskade vita snöre och vill att vi ska leka, hon hoppar runt som när hon var en liten kattunge och sen får man kela en stund. Hon har suttit i fönstret och tittat ut och slöat på sina favoritställen, skrivbordet och fönsterbrädan i vardagsrummet.

På kvällen är det dags för kvällsritualen, jag ska ta med mig några kattgodisar upp och de ska serveras i sängen, sen är det dags att sova. Det händer att jag sitter uppe sent ibland och känner att någon stirrar på mig, då är det Ludde, Madde och Yra som sitter och tittar intensivt på mig, de tycker det är sent och vill gå och sova.

2 comments on “1:a Februari 2014 – En dag med katterna

  1. colderweather
    February 2, 2014

    Kul blogg! 🙂 Har aldrig testat ifall McDuff tycker om smör!

    Både Hadassah och Murphy tyckte om att sova en stund på min bröstkorg, fast i olika riktning. Murphy hade nosen MOT mig, så när jag tittade upp, hade jag två stora, blå ögon som stirrade på mig.

    McDuff gör det aldrig … han kommer aldrig upp i sängen på natten — bara om jag går och lägger mig på eftermiddagen, och då rullar han ihop sig vid knävecken…

    • Annakarin
      February 2, 2014

      Cleo hade en ensamrätt på att sova på min bröstkorg, ingen annan fick ligga där. Försökte någon annan av katterna stirrade hon bort dom.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on February 1, 2014 by and tagged , , , , , , , .
