S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

9:e Februari 2014 – Kattspråk är svårt

feb9-14Kattspråk är svårt

Madde i vinterpäls.

Alla mina katter har sitt eget språk, olika läten betyder olika saker och det är också skillnad på hur ”pratglada” katterna är.

När Madde och Ludde var kattungar pratade dom mest med varandra men kom ganska fort underfund med att var bra att lära sina uppassare (mig, husse och lillhusse) några ord på kattspråk så vi förstod vad de ville. Med tiden har de lärt oss mer och mer så nu kan vi ha riktiga samtal ibland.

Ludde är duktig på att tala om när det är dags att bli kliad eller när han vill krypa upp i famnen och mysa en stund, det är två helt olika läten han använder. Matläten har han gott om, det som är enklast att förstå är när jag kokar torsk och han ligger i köket och väntar. När det sedan är dags att äta har han ett speciellt läte som omedelbart lockar ner Madde och Yra i köket, jag tror det är något i stil med ”underbart god mat, kom och smaka”. Ibland på kvällarna när han ligger i min famn och myser kan han prata riktigt länge, ungefär som om han talar om vad han gjort under dagen när jag varit på jobbet.

feb9-14Kattspråk är svårt2

Trött Yra.

Madde har sina egna läten, det hon oftast använder är ”kom och öppna altandörren, jag vill gå ut”. Hon har en ganska hög röst och hon ser till att det hörs i hela huset. Hon gör likadant om hon hittar en stängd dörr någon annanstans, speciellt om det är lillhusses dörr.  När hon är på lekhumör brukar hon hämta sitt favoritsnöre och kommer bärande på det samtidigt som hon talar om att det är dags att leka. Hon är väldigt duktig på att svara om man pratar med henne och hon verkar alltid ha bestämda åsikter om det mesta.

Yra är väldigt ”pratig”, hon använder pipljud för att tala om vad hon vill. Hon berättar vart hon är, vad hon vill göra, att det är dags att bli kliad, maten är slut och en massa annat. Jag tror att när hon blir äldre kommer hon att lära mig mycket nya ord på sitt språk. Hon ger sig inte förrän jag förstår vad hon vill. Det ska bli spännande att se om hon tänker fortsätta med pipljud eller om det med tiden blir lite mer variation i hennes språk.

Ju mer tid man tillbringar med sina katter så förstår man mer och mer vad de vill säga, det blir ett samspel som är fantastiskt att få vara med om. Men ibland tror jag att framförallt Madde tycker att jag är ganska obildbar som inte förstår vad hon försöker säga, hon ser nästan irriterad ut när hon får upprepa sina läten tills jag begriper vad hon vill.

4 comments on “9:e Februari 2014 – Kattspråk är svårt

  1. colderweather
    February 9, 2014

    Så sant! Murphy var mycket mera talför än vad McDuff är. McDuff uttalar sig väldigt sällan … oftast bara två gånger per dag. På morgonen, när han tycker jag sitter för länge vid datorn, när jag borde gå ut i köket. På natten, om jag inte går till sovrummet i vanlig tid. Men då är han desto mera uttrycksfull! Om jag inte kliver upp på första mjauet, så fortsätter han, ögonen blir större och större, till slut blir det tassar på mitt knä.

    Fina bilder!

    • Annakarin
      February 9, 2014

      Han fungerar alltså som en sovklocka. De gör mina med, just nu sitter Madde och pratar högt, det låter som om det är läggdags för mig.

      • colderweather
        February 9, 2014

        när jag såg titeln om ‘kattspråk’, var det första jag tänkte på, en bloggare jag har i mina cirklar … hon skriver uteslutande på nå’t slags kattspråk! Kolla här: http://nylabluesmum.wordpress.com/

        • Annakarin
          February 10, 2014

          Ska kolla närmare sen, tror jag behöver kattlexikon för att förstå. Nu iväg till jobbet

Leave a Reply

Information

This entry was posted on February 9, 2014 by and tagged , , , , , , , , , .
