S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

28:e Februari 2014 – PawPeds G1 kattkurs

PawPedsG1Stor

Nu har jag gått en grundkurs om katter, PawPeds G1. Det har varit sex roliga och lärorika veckor även om det varit mycket att läsa. Jag har haft katt i över trettio år så en del har jag lärt mig under åren men det finns alltid något nytt att kunna. Dessutom är det nyttigt att se saker från andra perspektiv.

Det klart svåraste för mig är färger, katter finns i alla möjliga och omöjliga färgkombinationer och det har inte varit lätt att lära sig, ändå har vi bara läst lite om grunderna.

Jag har själv valt att ha så rena linjer som möjligt och bara ha blå- eller brunmaskade birmor. Jag kan tycka det är fint med andra fäger, tabby eller sköldpadd men för mig är inget så vackert som blått eller brunt.

Yra och Ludde har undrat varför matte sitter så mycket vid datorn sista tiden istället för att leka, Yra har funnit sin plats bakom laptopen. Hon börjar bli ganska lång så svans och huvud syns när jag sitter och skriver. Ludde brukar hoppa upp och sätta sig och stirra på mig ett tag och jama, då vill han att jag ska sluta skriva. Hans favoritmys är att ligga i famnen på mig och bli kliad under hakan och det är klart jag tar en paus och kelar en stund.

Madde brukar ibland göra Yra sällskap och ligga på bordet och titta. Jag tycker det är trevligt med sällskap när jag sitter vid datorn. Men de sista veckorna har det börjat bli dags att fälla vinterpälsen, så köksbordet där jag sitter är fullt av hårtussar när jag gjort min läxa. Det gäller att komma ihåg att torka av bordet noga innan det är dags för middag om man inte gillar långhårig mat.

Nu är jag i alla fall klar och har klarat min examen. Det var så pass roligt att jag nu står i kö för att gå nästa kurs till hösten. Då är det dags för genetik.

Vill du läsa mer om PawPeds, kolla här: http://www.pawpeds.com/pawacademy/courses/g1/g1students_se.html

2 comments on “28:e Februari 2014 – PawPeds G1 kattkurs

  1. colderweather
    March 1, 2014

    Va’ kul, och grattis! Så sant … det finns alltid nå’t nytt att lära sig. När McDuff var liten brukade han hålla mig sällskap vid datorn, men nu: aldrig. Han bara kommer hit och säger åt mig att jag ska kliva upp!

    • Annakarin
      March 1, 2014

      Tack, jag hade glömt hur jobbigt det är att göra läxor men det var en intressant kurs och väl värd besväret.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on February 28, 2014 by and tagged , , , , , , , , , .
