S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

6:e Mars 2014 – Att fota en katt

mars6-14Att fota en katt2

Madde undrar vad matte håller på med.

Det finns nog inget som är så svårt att ta bra kort på sina katter. Hur många gånger har jag inte önskat att jag hade en liten kamera inopererad så jag kunde ta ett kort precis den sekunden när någon av katterna är exakt i rätt position för ett riktigt bra foto.

Tack och lov för digitalkamera som gör att man kan ta hur många kort som helst.  Tiden då man tog kort, lämnade in för framkallning och bad till någon högre makt att åtminstone ett foto skulle vara bra var inte rolig. Någonstans i mina gömmor ligger mängder av negativ på suddiga katter, halva katter och andra misslyckade kort.

Madde går det att bra riktigt bra kort på ibland, hon tillhör de katter som blir bra på kort och hon kan ligga stilla eller posera riktigt fint, när hon själv vill. Tyvärr vill hon inte göra det så ofta som jag skulle önska.

Yra blir också bra på kort, det gäller bara att få henne att ligga stilla tillräckligt länge så det inte blir suddigt, vilket inte är så lätt. Hon är mycket intresserad av kameran och det blir ganska många närbilder på hennes nos istället för det kort jag tänkt.

mars6-14Att fota en katt

Madde poserar för kameran.

Ludde är nästan omöjlig, han har en förmåga att se ut som han festat hela natten varje gång jag tar fram kameran. Han är varje fotgrafs mardröm och lyckas nästan alltid blunda med ett öga eller se allmänt konstig ut. Nästan varje gång jag trycker på knappen gör han en grimas, ibland tror jag han gör det med vilje.

De bästa bilderna är när de sover men ibland vill man ta kort som visar att de faktiskt kan ha ögonen öppna och är vakna ibland.

Mina gamla katter tog jag till fotografen en gång, de hade ett erbjudande om en bildserie Jag tror det egentligen var för att fotografera barn, men jag for dit med tre katter. Jag kommer fortfarande ihåg fotografens mycket häpna blick när jag klev in, men det blev lyckade kort. Hur vi bar oss åt för att få katterna att ligga stilla och titta in i kameran kommer jag tyvärr inte ihåg.

2 comments on “6:e Mars 2014 – Att fota en katt

  1. colderweather
    March 7, 2014

    He he! Jag VET! Ändå har jag haft tur med McDuff, han är en cool katt. Egentligen skulle det nog gått bra med både Hadassah och Murphy, men då hade jag ingen kamera. Sorgligt. Jag har en bild av mig själv och Hadassah som en fotograf har tagit. Det är ett pappersfoto, så jag har det scannat.

    Hur som helst, McDuff är kul att fota, han är väldigt medgörlig. Bilden med Yra i skålen var obetalbar!!!

    • Annakarin
      March 7, 2014

      Tack, jag ska göra ett collage av svansar och nosar framöver så får man gissa vem som är vem.

Leave a Reply

