S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

12:e Maj 2014 – Katter och kök

maj12-14 Katter och kök

Mätta katter.

I vårt kök står det alltid torrfoder framme, Madde och Ludde går dit och tar lite att äta med jämna mellanrum under dagen. Yra har också lärt sig att det alltid finns något att äta och att det aldrig tar slut utan fylls på när det behövs. Självklart serveras det också mer än bara torrfoder men jag tycker det är bra att det finns mat framme.

Men, varje gång jag går till köket så är det alltid någon som följer med för att kolla vad jag gör. För det mesta är det Yra, hon anser att all mat är hennes. Hon blir mycket besviken om hon inte får smaka, oavsett vad det är. De gånger det är något gott så går det någon osynlig signal till de Madde och Ludde som gör att de kommer dit för att få sin del.

I dag stod jag och delade upp en stek med Yra runt fötterna och hon talade väldigt tydligt om att hon var utsvulten och ville ha en bit. Så, jag skar en liten bit och la ner vid matplatsen, den försvann i hennes mage på en sekund. Sen fick jag en mycket bedjande blick att hon ville ha mer. Så jag skar upp en större bit i småbitar, tog fram en matskål och satte ner på golvet, men ingen Yra var där?

När jag vänder mig om mot bänken ser jag en liten katt på väg att sätta tänderna i en stor stek och försöka dra iväg med sitt byte. Hon blev inte glad när jag lyfte ner henne till matskålen och inte lät henne ta hela steken. Efter det tog det bara några minuter så hade Ludde och Madde också kommit och ville ha sin del.

Det skulle vara intressant att veta hur de bär sig åt för att förstå att det är något gott på gång, jag är osäker på om det är lukten de reagerar på eller om det är något annat? Jag funderar ibland om det är det att alla tre katterna använder sina egna speciella ljud när de är i köket med mig och vill tigga till sig en smakbit. Yra har ett högt pip som låter som att hon håller på att svälta ihjäl. Ludde använder ett mörkt dovt mjau, det låter som ”få hit en smakbit, fort”. Madde är lite mer försynt, hon jamar lågt men håller på hela tiden tills hon fått sin mat. Vad det än är så fungerar det bra.

Yra och Ludde är dessutom alltid på plats när jag kommer hem med matkassar, allt undersöks noga om det är något gott att äta. Madde brukar titta på när Yra eller Ludde stoppar in huvudet i påsarna, men hon skulle aldrig göra det själv. Madde är alldeles för väluppfostrad för det.

Leave a Reply

