S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

20:e Juni 2014 – Glad midsommar

jun20-14Glad midsommar

Nu är det midsommarafton och i dag blir det grillat i trädgården och lite extra gott till katterna. Det blev det i dag också eftersom jag hade sällskap i köket när det var dags att lägga köttet till i morgon i marinad. Ludde, som är ganska kräsen, älskar rått kött och han talade högljutt om för mig att han ville ha av sin del av det goda. Tack och lov är han ganska väluppfostrad och väntade på att bli serverad. Yra däremot fick jag lyfta ner ett antal gånger från köksbänken eftersom hon tror mer på självservering. Madde låg och sov så jag sparade lite som hon fick senare.

Dagarna är långa och det är ljust länge på kvällarna nu och det märks på katterna. Varje kväll vill alla tre gå ut sent på kvällen. Det är mycket dofter i luften och mycket spännande saker ute. Jaktsäsongen på småkryp har börjat. Yra fångar allt som rör sig, hon är en perfekt flugfångare både ute och inne. Ludde bryr sig inte om flugorna men tittar gärna på när Yra är på jakt. Madde väntar på att harkrankarna ska komma, det är hennes favoritbyten som hon stolt bär in till lillhusse. Han har blivit van och har en rulle papper bredvid skrivbordet så han kan ta hand om liken.

jun20-14Glad midsommar2

Gräset i trädgården har vuxit högt och det har blivit en kattdjungel att leka i. Snart är det dags att klippa gräset men vi lämnar alltid en stor bit kvar med långt gräs att leka i. Potatisen som vi satte i hinkar har börjat komma upp trots att mullvaden (Yra) har grävt upp dem ett antal gånger. Med lite tur blir det några potatisar till hösten i alla fall. Jag har också satt en gräslök i en stor kruka men den får vara i fred, Ludde var där och tog en provtugga men spottade snabbt ut strået han tagit.

Framför altanen har jag en stor odlingslåda där jag sådde blåklint, så här långt har fyra frön börjat komma upp. Jag har funderat på vart resten av fröna tagit vägen, men med tanke på katternas framfart i lådan ska jag vara glad att det blir några blommor överhuvudtaget.

Glad midsommar till alla önskar Ludde, Madde och Yra.

jun20-14Glad midsommar3

5 comments on “20:e Juni 2014 – Glad midsommar

  1. colderweather
    June 20, 2014

    Vilken underbar blog! Ni har en fantastisk plats där … jag vet ju hur det ser ut i verkligheten!

    McDuff nobbar köttfärs! Båda mina föregående älskade det.

    Vilka vackra katter Du har!!!

    Glad Midsommar från oss här!

    • Annakarin
      June 20, 2014

      McDuff kanske föredrar oxfilé, det gör Madde….
      Just nu har lugnet kommit efter en stor portion kokt torsk och flugjakt ute.
      Kallt väder så det blir grilla i ugnen i dag.
      Glad midsommar från oss till er med.

  2. Bipasha
    June 25, 2014

    Hej Annakarin!
    Tack så mycket för att följa min blogg. ditt husdjur är så söta!

Leave a Reply

