S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

7:e Juli 2014 – Varma katter

jul7-14Varma katter

Madde.

Nu har sommaren äntligen kommit och det är varmt och skönt ute. Det märks väldigt tydligt hur olika mina katter tycker om sommarvärmen.

Ludde vet exakt vad han vill, han går ut en stund på morgonen och sen parkerar han en stund i skuggan. Så fort det blir för varmt går han in och letar upp en sval plats och sover där resten av dagen. Fram emot kvällen när det blir svalare går han ut igen för att kolla läget. Då kan han däremot vara ute ganska länge och ligga och mysa under rabarberbladen.

Madde å andra sidan går ut på morgonen och letar fram en solig plats där hon kan sitta och njuta ett tag. Sedan går hon in för att äta frukost och gå på lådan. När det är gjort går hon ut och lägger sig i växthuset resten av dagen, på kvällen kommer hon in som en varm och lycklig katt. I dag har det varit så varmt att jag har varit och tittat till henne ett par gånger. Jag blir lite orolig när hon inte rör sig på ett par timmar i sitt varma växthus.

jul7-14Varma katter2

Yra.

Yra, hon är ute från morgon till kväll och verkar fortfarande inte behöva sova speciellt mycket. Hon har väldigt svårt att förstå meningen med att matte ligger på en filt ute, utan att leka med henne. Hon går runt och pratar, med jämna mellanrum lägger hon sig tätt bredvid och tar tassarna runt arm eller ben och nafsar till. Ungefär som för att kolla att allt är ok med mig. Jag har börjat lära mig att sola och samtidigt dra ett grässtrå för Yra att leka med. Då är hon nöjd.

På kvällarna när det blivit lite svalare ute då är det full fart på alla katterna, då är det dags att leka, jaga insekter och vara aktiv innan det är dags att sova för natten. Fick katterna bestämma skulle det vara öppet hela nätterna, det är då det är som mest spännande ute med alla ljud och insekter.

För att få katterna att dricka lite mer när det är varmt har jag ställt ut två skålar med vatten i trädgården, det är mycket uppskattat av alla katterna. Varje dag gör jag rent skålarna och varje dag blir Yra lika nyfiken när jag ställer ut skålarna. Ungefär som att det varje dag är en nyhet att det finns vatten ute som måste provsmakas.

One comment on “7:e Juli 2014 – Varma katter

  1. colderweather
    July 8, 2014

    Så härligt de har det!

    En av McDuff’s vattenskålar står precis inom synhåll från min plats här, och jag märker hur mycket mer vatten han dricker, nu när det är sommar.

    Vi har kallt väder just nu … 14ºC, och det är nog ingen fler än jag som uppskattar det.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on July 7, 2014 by and tagged , , , , , , , .
