S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

23:e Juli 2014 – Yra har blivit Internationell Champion

jul23-14Yra har blivit Internationell Champion

Nu i helgen har vi varit i Trondheim med alla katterna på utställning. Jag var lite fundersam hur det skulle gå när jag badade katterna inför resan. När jag började bada var jag en korthårig matte som badade tre semilånghår och när allt var klart hade jag tre korthårskatter och jag var semilånghårig.

Men, det gick över förväntan, Yra tog cert båda dagarna och är nu Internationell Champion.

Jag är väldigt stolt över min lilla Yra som kommit så här långt strax efter sin 1-årsdag. Hon har inget emot utställningar utan är en nyfiken liten katt som gärna tittar ut ur buren. Det enda hon inte lärt sig än är att visa upp sig när jag håller i henne. Yra tycker att man ska vara nära matte och gosa i hennes famn, hon fattar inte varför jag försöker hålla henne snyggt på armen och visa upp henne. Det är ungefär som att försöka visa upp en åttafoting med ben och tassar som spretar åt alla håll och kanter tills hon får som hon vill och ligger i min famn. På bordet hos domaren är det lugnt, då visar hon gärna upp sig och leker med det som finns på bordet.

Madde gick det också bra för, hon tog cert båda dagarna och har nu tre på väg mot nästa titel. Hon vill gärna ha en liten filt över sig i buren, då känner hon sig trygg och mår bra. När det är andra dagen är hon mycket tuffare och nyfiken på vad som händer. Hon har inga problem att visa upp sig på min arm och är alltid lugn och nyfiken på domarbordet, det ser nästan ut som om hon gör sitt bästa för att sträcka på sig och vara så vacker som möjligt när det är dags. Hon har dessutom börjat få lite päls igen och det är bra.

Ludde är som vanligt, han kryper ihop bredvid Madde och sover hela utställningen. Han är också duktig på att visa upp sig när jag håller i honom. På domarbordet är han lugn och vill gärna bli kliad av både mig och domaren. Han får alltid beröm för sitt temperament, speciellt som han är fertil hane och ändå alltid är så lugn. Han tog cert båda dagarna och har nu bara ett kvar tills han tar nästa titel.

Nästa utställning blir i Timrå om två veckor. Det blir skönt med en utställning som det tar en halvtimme att fara till jämfört med att åka till Trondheim.

Leave a Reply

