S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

14:e Augusti 2014 – Sommarvärmen fortsätter

aug14-Fortsatt sommarvärme1

Yra spanar på byten

Den här sommaren är nog väldigt nära en perfekt sommar för katterna. Det är så varmt att altandörren är öppen länge på kvällarna så katterna kan vara ute sent. Det är förmodligen lite mer spännande när alla småkryp kommer fram så det finns mycket byten att jaga.

Yra lyckades fånga en liten fågel häromveckan. Jag var på jobbet men min andra hälft var hemma. Han låg och solade när han hörde en fågel som skrek. Han tittade upp och såg Yra springa in i huset med en fågel i munnen. Hon sprang in i köket (hon vet var man ska äta) och där lyckades fågeln komma loss. Efter ett tag lyckades min andra hälft fånga fågeln och släppte loss den ute. Tack och lov hade den klarat sig bra och flög iväg, om än lite vingligt. Yra letade ett bra tag inne i köket vart bytet tagit vägen innan hon gav upp.

Yra har annars visat sig duktig på att fånga flugor, det är mer än en fluga hon fångat i vingarna och kommer bärande på för att visa vad duktig hon är. Jag tycker det är behändigt med en flugfångare i huset även om blommorna blir lite tilltufsade när Yra sätter fart efter sina byten.

aug14-Fortsatt sommarvärme

Madde och Yra på jakt

Madde har fortfarande harskrankar som sitt favoritbyte. Hon ser så stolt ut när hon bär in sina byten för att ge till lillhusse, det händer ibland att jag eller husse får en också. Då gäller det att ta emot bytet, ge henne en klapp och tala om hur duktig hon är.

Ludde är lite mer lat, men om något byte skulle råka komma i närheten av där han ligger så tar han det. Han påminner ibland om en lejonhane som låter lejoninnorna sköta jakten, han bara ligger och tittar på och övervakar.

Om katterna fick bestämma så skulle vi ha så här varmt året om, det vore helt ok för min del, om jag får ha AC inomhus.

2 comments on “14:e Augusti 2014 – Sommarvärmen fortsätter

  1. Rebekah McNulty
    August 15, 2014

    Skönt för fågeln, att den återfick sin frihet. En fågel kom in genom fönstret en gång, medan Hadassah levde. Hon “skojade” med den med tassen … hade fått in den i ett hörn, men jag lyckades rädda fågeln.

  2. Annakarin
    August 15, 2014

    Jag var glad att fågeln klarade sig, jag tror inte Yra riktigt fattade vad hon fångat.

Leave a Reply

