S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

28:e Augusti 2014 – Kattrutiner

aug28-14Kattrutiner

Madde och Yra på morgontur.

Alla mina katter har sina olika rutiner som de håller fast vid och de uppskattar inte när jag försöker ändra något. De kan vara väldigt envisa och jag kan märka hur irriterade de blir när jag inte gör som de vill. De pratar högljutt, går före mig och försöker styra mig vart jag ska gå och lägger sig raklånga framför mina fötter för att protestera.

Ludde är inte så noga på morgonen, bara han får lite morgonmys och mat så är han nöjd, han är morgontrött och kliver ibland inte ens upp på morgonen om han tycker det är för tidigt att vakna. Han är mer noga på kvällarna, då vill han ligga i famnen och bli kliad en lång stund. Han följer efter mig tills jag satt mig ner, helst i köket, då hoppar han upp och vill ha sin mysstund med matte.

Madde vaknar alltid när jag går upp, hon går och sätter sig vid altandörren och vill gå ut på en liten morgonsväng i trädgården. När hon kommer in är det dags för ett besök på kattlådan och en morgonklapp av matte. Sen går hon till matskålen som hon förväntar sig ska vara full av godsaker till frukost. Om jag inte hunnit fylla hennes matskål så hör jag hennes klagande jamande i hela huset tills jag gjort det jag ska. Hennes kvällsrutin är enklare, då hoppar hon upp på trappräcket när det är dags att lägga sig, då ska man stanna och klia henne en liten stund, sen är hon nöjd.

Yra har inte riktigt fått några egna rutiner än. Hon vaknar direkt när väckarklockan ringer och vill bli kliad, sen följer hon efter Madde ut, springer in och kollar matskålarna, springer ut igen och försöker hålla koll på allt som händer. Hon följer efter mig när jag gör mig iordning och vill gärna följa med in badrummet för att inte missa något. Hon är vaken nästan hela dagen för att inte missa något spännande. Tar hon en tupplur på dagen så vaknar hon fort om det hörs något ljud hon inte känner igen. Vem av oss som än är hemma har en liten Yra som följer efter och vill se vad som händer. Hon går aldrig och lägger sig innan jag går till sängs och när hon väl somnar så sover hon djupt hela natten.

Leave a Reply

