S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

24:e September 2014 – Lata katter

sep24-14Lata katter1

Ludde slöar

Sista veckan har alla tre katterna förvandlats till slöa, sovande katter. Vädret har varit fint och soligt men enligt katterna är det nu höst och dags att softa.

Ludde orkar knappt kliva upp på morgonen och äta frukost, han ligger kvar i sängen och brer ut sig till en tvåmeterskatt med magen i vädret. När han väl vaknat och gått en sväng letar han upp nästa säng och lägger sig där. Sovkorgarna som står lite överallt är också populära sovplatser. Jag har aldrig haft en katt som Ludde när det handlar om konstiga sovställningar. Han vrider och vänder sig så man tror han gått av på mitten med magen i vädret. Tassarna vrider han åt alla håll och kanter och ibland sover han med tassarna rakt upp i luften. Han ser ut att njuta väldigt mycket och vill helst inte bli störd när han vilar.

Det är först fram emot kvällen som han vaknar till en stund för att äta, leka och sjunga lite för att se om någon svarar. När han avslutat med att ligga i mitt knä och kurrat så är det dags att gå och sova igen.

sep24-14Lata katter

Madde

Madde är, som med allt annat, noga med sitt utseende när hon sover. Hon rullar gärna ihop sig i en prydlig boll i sängen. Just nu är lillhusse hemma och då är hans knä den ultimata sovplatsen. Hon är dock inte lika slö som Ludde utan kliver upp på morgonen för att gå ut en stund och kolla läget. Jag önskar bara att jag kunde få henne att förstå att det inte är mitt fel att det regnar ibland. Blicken jag får av henne när jag öppnar altandörren och det är blött ute är inte någon snäll blick.

sep24-14Lata katter2

Yra tar en paus

Till och med vilda Yra är slöare nu även om kliver upp varje morgon för att följa med Madde ut. Hon kan ligga i knäet på mig ganska länge och må gott. Det vanliga är att hon inte har riktig ro att ligga stilla annat än korta stunder, hon brukar springa iväg och kolla så det inte är något spännande hon missar. Men busa ordenligt varje kväll är ett måste innan det är dags för nattsömnen. När hon sover brukar hon växla mellan att sova som en liten söt boll eller göra som Ludde och sova i ställningar som man inte trodde det gick att sova i.

Den här årstiden när det börjar bli mörkare ute är det nästan så jag önskar jag vore en katt. Då kunde man ligga och dra sig i sängen halva dagen och sen vidare till soffan för att ta det lugnt innan man går och lägger sig igen.

Leave a Reply

