S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

19:e Oktober 2014 – Städa med katter

okt19-14Städa med katter

Utslagen städhjälp.

I går var det dags att dammsuga upp veckans smågrus som kommit in i huset. Den här årstiden när det är blött ute så blir det en hel del. Jag har fortfarande inte kommit på något sätt att få katterna att torka tassarna när de kommer in istället för att rusa runt och grusa ner.

Det första man får göra är att torka av alla bord som katterna betraktar som sina liggplatser, köksbordet får man torka av varje morgon om man inte vill ha grus i frukostmackan. När det är klart kommer nästa syssla.

Det är att gå runt och samla ihop alla leksaker som katterna har. Jag har en korg stående på golvet i vardagsrummet där alla leksaker bor. Konstigt nog är korgen nästan alltid tom och golvet fullt av saker. Det här är en syssla som tar tid, under tv-bänken och under soffan hamnar mycket som är krångligt att få fram. I går hittade jag en golfboll som jag har funderat vart den försvann, den satt fast under tv-bänken riktigt rejält. Dessutom har jag alltid en eller flera fyrbenta arbetsledare som tycker det är lekdags varje gång jag fått fram något. Hinner jag inte med är det ofta bollar och annat far tillbaka från där jag nyss plockat fram sakerna.

Ibland försöker jag räkna hur många leksaker som finns, men jag brukar tappa räkningen efter trettio, så man kan lugnt säga att det finns ganska mycket leksaker i huset. Favoritsaker är fortfarande tjocka snören och sådant jag köpt från Mekatt, leksaker gjorda av kaninskinn är perfekta byten för mina katter.

När dammsugaren till slut kommer fram så flyr Madde och Ludde, de tycker dammsugaren är ett monster som man ska hålla sig långt borta ifrån. Som vanligt sitter Yra kvar och tittar storögt efter vart de försvann. Hon har inga problem med dammsugaren utan ligger lugnt kvar så jag får dammsuga runt henne.

När allt är klart och dammsugarmonstret är borta går alla tre till köket, då är det dags för lite extra god mat efter att de hjälpt matte hela dagen, självklart får de lite extra och jag tar en kopp kaffe och njuter av att det är fint överallt. Men, en sak kan jag vara säker på, nästa morgon är leksakskorgen tom och det är dags att börja om igen.

 

2 comments on “19:e Oktober 2014 – Städa med katter

  1. Rebekah McNulty
    October 21, 2014

    McDuff flyr så fort jag rör vid dammsugaren. Hadassah var som Yra!

    • Annakarin
      October 21, 2014

      En del är modiga och flyr inte från “monstret”, tror det är något med ljudet som är otäckt för en del.

Leave a Reply

