S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

17:e November 2014 – Utställning Iggesund

nov17-14Utställning Iggesund

Luddes pokal.

I helgen var det utställning i Iggesund och för oss var det årets sista utställning. Både katterna och deras matte behöver vila lite från utställningar, även om det är roligt. Egentligen skulle jag fara på utställningar på vintern och våren, då har både Madde och Yra vacker fluffig vinterpäls med en stor krage. Deras sommarpäls är betydligt kortare och de ser ibland ut som maskade korthårskatter. Ludde är mer jämnpälsad året om, men han har sin vackraste päls sommartid, då är den som en tät och silkig matta.

Utställningen var väldigt välorganiserad och allt flöt på bra, det märks att de som arbetar med utställningen är en sammansvetsad grupp som jobbat ihop länge. Det är alltid skönt när det inte blir förseningar och man kan komma hem i tid på kvällen.

Däremot tror jag inte jag vill fara fram och tillbaka Iggesund – Härnösand i två dagar igen. Nästa gång får det bli övernattning i Iggesund. Jag vet inte vem som var mest trött på söndagkvällen, vi eller katterna. Jag släpade mig ur sängen i morse för att gå till jobbet och tre katter hoppade omedelbart upp i sängen för att sova. Inte ens Yra följde med ner i köket för att få frukost. När jag kom hem från jobbet fick jag rapport att de sovit hela dagen.

Först när jag kokade torsk lite senare vaknade de till. Alla tre åt varsin rejäl portion och sen gick de ut en liten stund. En dryg timme senare var de försvunna igen och när jag tittade efter så hade alla tre lagt sig att sova vidare. Madde hade valt sängen, Ludde i en korg bredvid elementet och Yra låg på stereon och sov.

Jag vill också tala om att det gick bra på utställningen, Ludde blev BIS avelshanne på lördag och fick ett cert till på vägen mot Supreme. Det var roligt att se så många Luddebarn och att det gick bra för dem var ännu roligare. På söndagen fick Yra sitt första cert mot Grand Internationell Champion.

2 comments on “17:e November 2014 – Utställning Iggesund

  1. Rebekah
    November 18, 2014

    Förstår att det blev jobbigt att köra fram och tillbaka! Det är ingen liten bit.

    Grattis till det fina resultatet!

    • Annakarin
      November 18, 2014

      Tack. Ja. det är skönare att sova över och inte fara så långt, åtminstone den mörka årstiden.

Leave a Reply

