S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

7:e December 2014 – Andra advent

dec7-14Andra advent

Yra har hittat ett snöre.

Det här är tiden då det tänds ljus hos de flesta. Här hemma tänds inga ljus alls. Jag vill gärna ha mina katter som de är och inte brända. Jag kommer fortfarande ihåg när Ecke, min förra birmapojke, hoppade upp på bordet och la svansen elegant över ljuslyktan.

Det gick så fort så jag hann inte reagera innan han själv konstaterade att något var fel och hoppade ner. Det tog tid innan pälsen på svansen växte ut igen, men tack och lov gjorde han sig inte illa. Sedan den dagen är levande ljus förbjudna här hemma. Nu har det börjat finnas riktigt fina LED-ljus och jag har köpt några för att prova hur det ser ut.

Hyacinter och andra julblommor är också något som går bort när man har katt eftersom de är giftiga. Som kattägare får man helt enkelt välja bort vissa saker, men det är lätt. Utan katter kan man inte vara, så det är bara att hitta annat som blir fint till jul.

Den här veckan har jag och Yra också slagit in paket. Det vill säga, jag slår in och hon öppnar. Det kommer att ta lång tid innan alla paket är klara eftersom det aldrig blir mer än två paket klara på en kväll. Julsnören får jag vänta med tills dagen innan julafton. Får hon tag i ett paket med snöre så drar hon iväg hela paketet och ser väldigt nöjd ut. Ludde brukar ligga på köksgolvet och leker med bitar av papper och annat som hamnar där när Yra och jag håller på att slå in. Madde kan på sin höjd ligga vid fönstret och titta på, men hon tycker inte papper är något att leka med.

Det börjar också bli dags att fundera på vad jag ska ge katterna i julklapp, kanske en burk tonfisk och lite kattgodis. Nya leksaker tror jag inte de behöver, det finns mängder som de bär runt hela huset. Men som vanligt kommer jag inte att kunna låta bli att köpa några nya saker att slå in, kanske en liten tomte med kattmynta kan vara rolig.

3 comments on “7:e December 2014 – Andra advent

  1. Rebekah
    December 9, 2014

    Bra tankar om det här med katter och säkerhet. Levande ljus finns här, endast för mina fotografiska experiment. Har alltid varit rädd för det som hände med din, ända se’n Hadassah.

    Lite räkor ska det väl bli till Jul för McDuff … han gillar rökt kalkon också.

    • Annakarin
      December 9, 2014

      Ja, det händer så fort så man hinner inte alltid med. Här hemma finns nu LED-ljus som ser hur fina ut som helst, går inte att bränna sig på.

      • Rebekah
        December 9, 2014

        Här också! Har funderat på att köpa några.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on December 7, 2014 by and tagged , , , , , , , .
