S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

8:e Februari 2015 – Smarta katter

feb 8-15 Smarta katter1

Yra på bushumör

Att katter har bra hörsel är något alla vet, men hur många har funderat över vad de egentligen hör och vad ljuden betyder? Jag har gjort en helt ovetenskaplig studie här hemma och upptäckt att det finns ljud som alla tre hör och tolkar lika och även några som de tolkar helt olika.

Yra vet exakt hur det låter när matte öppnar en burk tonfisk. Ibland tror jag hon vet att jag tänker på att öppna burken eftersom hon är på plats innan burken är öppnad. Madde och Ludde vet också hur det låter, men de har lärt sig att det räcker till alla så de kommer efter en stund. Jag har ingen aning om hur de bär sig åt att skilja ljudet av tonfiskburk från ex burk med frukt, med de hör skillnaden.

Madde och Ludde vet exakt när jag tar fram dammsugaren, det räcker att jag öppnar dörren till städskåpet så är de borta. Yra däremot bryr sig inte om det ljudet, men om husse öppnar städskåpet kommer hon på en gång. Hon vet att husse har en gömma av väldigt goda godis därinne som hon kan tigga åt sig. Husse har svårt att stå emot hennes bedjande läten.

feb 8-15 Smarta katter

Släpp in mig!

 

Ludde vet hur det låter när jag öppnar ett paket djupfryst torsk och både han och Yra kommer springande och lägger sig på köksmattan och väntar på servering. Madde är klokare och vet att det tar tid, hon brukar komma när det är klart att äta.

Alla tre katterna vet också hur en påse djupfrysta räkor låter. Det brukar vara starten för Yra att högljutt tala om att hon är utsvulten och behöver räkor, nu! Ludde brukar också stämma in i kören för att vara säker på att han inte blir bortglömd. Madde brukar hålla till lite i bakgrunden, hon vet att hon får en egen hög med räkor där hon får äta ifred. Yra och Ludde äter fort och Madde äter långsamt och njuter verkligen av räkorna. Ludde och Yra vill väldigt gärna hjälpa henne och kan inte förstå att man kan äta långsamt när det är något så gott som räkor.

De är alla tre duktiga på att lära sig nya ljud. Jag köpte en tub smaskens till Madde förra veckan, den tuben ligger i en papperskartong. Efter några dagar hade hon lärt sig ljudet när jag öppnar kartongen och kommer springande för att få lite. Ludde och Yra har fått smaka lite och är nog lite avundsjuka över att de inte har egna tuber smaskens.

 

Leave a Reply

