S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

22:a Maj 2015 – Full fart i huset

maj 22-16 Full fart i huset

Yrhättans Mirai och Manami

Nu är det full fart här hemma. Jag hade glömt bort hur snabba små kattungar kan vara. När man är nere kan det ibland låta som om det är ett gäng elefanter som springer fram och tillbaka på övervåningen. Än så länge får de vara kvar i sitt rum. Visserligen är de rumsrena men eftersom det är stort rum de har kan de vänta en vecka till innan de tar resten av huset i besittning. Jag fasar redan för hur jag ska hitta alla när de har ett helt hus att gömma sig i. Redan nu kan jag ibland få leta ganska bra innan jag räknat in alla. Det är fantastiskt vad de kan krypa in och somna på de mest konstiga ställen.

maj 22-15 Full fart i huset

Madde håller vakt.

Jag lär komma försent till jobbet varje morgon innan jag hittar alla när de har hela huset att gömma sig i. Men, de är också redan nu små matvrak så jag kan förhoppningsvis locka fram dem med en god frukost. Det godaste de vet så här långt är rått kött skuret i små bitar, då äter de tills magen är alldeles rund. Sen är det en lång tvättstund och tupplur för att smälta maten. Helt perfekt som kvällsmat så matte får sova i lugn och ro, åtminstone några timmar. I morse vaknade jag av en liten katt på magen och två som sprang racerlopp fram och tillbaka på täcket. Övriga sov i en sött hög vid fotändan.

maj 22-151 Full fart i huset

Yra tar en paus.

Alla småtroll har nu fått sina namn. Luna och Lurv är Maddes små. Yras små har fått japanska namn, Maru, Miku, Makoto, Mirai och Manami. Redan nu börjar de bli små personligheter och det ska bli roligt att få följa dem i de hem de kommer att flytta till. Men tack och lov får jag ha kvar de ett bra tag till. Det är mycket en liten katt ska lära sig av sin kattmamma som man måste kunna. Jakt och anfall verkar vara veckans tema, allt som går att jaga blir infångat och sedan tar man sitt byte och springer iväg från syskonen.

 

Leave a Reply

