S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

19:e Oktober 2015 – Flyttdags

okt 19-15 Flyttdags2

Mysigt att sova med storasyskon

Nu har Yras småtroll blivit stora och börjat flytta hemifrån. Den här veckan har Nicke, Nox och Nalle flyttat till sina nya hem. Ninja och Otis flyttar nästa helg och sen är det tomt på småtroll för den här gången. Det har varit en härlig period och alltid full fart på några av småtrollen. Det kommer att kännas riktigt tomt när alla har flyttat.

Få se hur lång tid det tar för mig att anpassa maten till fem i stället för tio katter i huset. Jag misstänker att jag kommer att överösa de som är kvar med mer mat än de orkar till att börja med. Det kommer att kännas underligt att inte hasa fram till köket på morgonen för att inte kliva på någon svans. Hur mycket mat jag än ställt fram på kvällen har det varit slut på morgonen och alla har klagat på att de hållit på att svälta ihjäl och de har snott runt fötterna på mig för att få frukost. Det har varit ett riktigt matfriskt gäng som gärna ätit allt och ofta.

Jag tror att Luna och Manami kommer att sakna sina lekstunder med de små, de har verkligen varit duktiga storasystrar som alltid haft tid att busa eller sova med de små. Manami lärde sig att ta ett snöre i munnen och springa iväg, då sprang alla små efter. Luna lekte också men hon har varit mer förtjust i att tvätta småtrollen rena när mammorna inte hunnit med.

okt 19-15 Flyttdags

Yrhättans Ninja

Yra och Madde tar fortfarande hand om sina små och det händer att de får snutta en liten stund, det hörs långa vägar när det varit dags, alla har kurrat så högt så det nästan hörs i hela huset. Sova gör de gärna tillsammans i en stor hög och pappa Ludde kommer gärna och tränger sig ner mitt i högen. Sista veckan har det hänt att mammorna dragit sig tillbaka och valt att sova i fred på dagarna, de tycker kanske det är dags att de klarar sig själva nu.

okt 19-15 Flyttdags1

Yrhättans Otis

Det ska bli spännande att se vad som händer när alla flyttat. Jag tror att de vuxna kommer att bli mer sugna på att leka. Jag kan se att de gärna vill vara med när jag leker med vippan eller något annat, men de backar alltid och låter de små leka. Nu är det deras tur igen att få alla roliga saker för sig själva utan att några småtroll kommer rusande och tar över.

Nu kommer det att dröja till nästa sommar innan det är dags igen. Madde och Yra måste få en lång vila efter att ha varit så duktiga mammor så länge.

Leave a Reply

