S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

25:e Oktober 2015 – Kattpäls

okt 25-15 Kattpäls1

Otis tycker Manami behöver tvättas

Hösten har kommit och det börjar bli kallt ute och blött i gräset varje morgon. Det märks på katterna som inte är så sugna på att varje ute så långa stunder. De går ut en stund varje dag men ligger hellre och sover nära ett element än utomhus. Pälsen har också börjat växa och snart kommer de att se ut som små lejon med man.

Madde och Yra som haft smått ska snart få varsitt bad, inte för att de ska ställas ut utan för att få pälsen riktigt ren och fin innan den blir för lång. Dessutom är det bra med en inpackning nu eftersom pälsen blir mer statisk när det blir vinter. De andra katterna ska också få en inpackning, det är inte roligt vare sig för katterna eller mig när av att få stötar när man ska mysa.

okt 25-15 Kattpäls

Luna börjar bli en pälsboll

Det är fantastiskt vilken skillnad det är på pälsen olika årstider eller om det varit något annat, som till exempel en kull. Vintertid är pälsen som vackrast, lång päls med vacker krage så de ser ut som små lejon. När värmen kommer på våren så tappar de pälsen och förvandlar sig själva till korthårskatter.

Pälsen ligger kvar överallt på golven i tussar och när jag dammsuger brukar jag fundera hur det är möjligt att de överhuvudtaget har någon päls kvar. Men, å andra sidan är det lätt att dammsuga upp eftersom det blir tussar och inte ligger som hårstrån ett och ett.

okt 25-15 Kattpäls2

Yra tittar ut från sitt sovställe

Jag vet att det finns katter som behåller sin päls året om, men det gäller inte för mina katter. Det gör också att jag egentligen borde fara på utställningar vintertid men det är inte så många utställningar då. Jag har funderat om man kan ta med sig kort och visa för domaren så det ser att det faktiskt är en birma och inte en korthårskatt man har med sig.

One comment on “25:e Oktober 2015 – Kattpäls

  1. Rebekah M
    October 26, 2015

    Fina bilder som vanligt! Yra ser för gullig ut, när hon tittar ut ur det där hålet. Jag ser ingen skillnad på McDuffs päls vinter eller sommar.

Leave a Reply

