S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

21:a November 2015 – Nu börjar det lacka mot jul

nov 21-15 Det börjar lacka mot jul

Madde har hittat en röd julduk

Det börjar bli dags för adventspynt här hemma och i år finns det två nyfikna kattfröknar som ska fira sin första jul. Det ska bli spännande att se vad de betraktar som nya leksaker och inte som något matte vill ha kvar på plats.

Adventsstjärnorna verkar intressanta och det har varit lite tasspetande för att de ska börja gunga lite men förhoppningsvis får de hänga kvar. I värsta fall får jag hänga stjärnorna högre upp så de inte är så lätta att komma åt. Levande ljus har inte funnits i huset på många år, det räcker med att en katt för många år sedan brände svansen när han la den tvärs över ett värmeljus.

nov 21-15 Det börjar lacka mot jul2

Yra tycker det är skönt att ligga ute

Nu för tiden finns det väldigt fina LED-ljus att köpa och det är något jag tycker alla som har katt ska använda. Det ser ut som riktiga ljus men ingen risk att någon bränner sig, dessutom behöver man inte vara rädd att man glömt bort att släcka ljuset. Glitter går också bort, livsfarligt för katter att tugga i sig och tyvärr också ganska oemotståndligt, det både prasslar och glittrar. Allt annat pynt är okrossbart och när det är dags för gran så är det inget pynt på nedre delen, bara ljus.

nov 21-15 Det börjar lacka mot jul1

Manami undrar vart snön är

Men, det vackraste pyntet är ändå en vacker katt som ligger och myser på en röd julduk, det slår det mesta. Det är fortfarande (vad jag känner till i alla fall) inte klart hur katters färgseende fungerar. Ska man tro vad det står på många ställen så har katter ett begränsat färgseende och färger är inte viktiga för en katt. Jag vet inte om jag tror på det. Madde älskar röda julkulor, hon plockar loss dom från granen och leker med dom och det är enbart röda kulor hon är intresserad av. Jag brukar hitta röda kulor långt fram på våren när jag storstädar under något skåp och varje år får jag köpa några nya för att fylla på lagret. Jag undrar ibland vart alla röda kulor tar vägen för det är inte alla jag hittar, någonstans i huset måste det finnas en stor hög med röda kulor.

 

Leave a Reply

