S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

23:e December 2015 – God Jul

dec 23-15 God Jul

Yrhättans Luna och Manami

I dag har katterna blivit julfina, kloklippta, kammade och lite antistat i pälsen. Den här årstiden blir alla mer eller mindre statiska och man kan ibland undra om de reser ragg när man klappar eller om pälsen är väldigt statisk. Nu sitter alla fem och tvättar sig intensivt för att försöka få bort det jag sprayat i pälsen.

Julpynt är klart, det gick fort i år eftersom jag valde att inte ta fram så mycket. Yra och Manami är väldigt mycket kattungar och jag tror en hel del av julpyntet hade förvandlats till leksaker. Julgranen är klädd och klar och bortsett från att de släckt belysningen i översta delen så står den kvar, än så länge. Vi har vadslagning om hur länge några ljus får lysa och det lär bli en ny julgran nästa år. Funderar om jag ska satsa på trådlös belysning så det inte finns något att tugga sönder. Jag tyckte jag var smart i fjol som köpte gran med inbyggd led-belysning, men jag tänkte inte på att det var bara att bita av en sladd så slocknar lyset på en del, nåja två tredjedelar lyser än.

dec 23-15 God Jul1

Manami undrar var snön är?

Julmaten är klar och så här långt är det kalvsylta och skinka som är mest uppskattat av alla katterna, de får små smakbitar så det inte blir för mycket salt i sig. Med tanke på Manamis aptit kommer jag att ha en vakt vid julbordet, annars lär det bli självservering. Katterna kommer att få kokt torsk som sin julmat och sen blir det massor av papper och kartonger att leka i framemot kvällen. De kommer också att få nya leksaker av kaninskinn, det har funnits ganska många i huset men alla verkar vara försvunna hur jag än letar. Någonstans i huset finns en gömma med leksaker som jag hoppas hitta någon dag.

De bästa dagarna med jul är egentligen dagarna efter julafton, då har man tid att sitta och mysa, katterna har alltid ett knä att ligga i och det är lugnt i huset. Men, nu är det dags att fortsätta att göra julfint.

God Jul till er alla önskar Ludde, Madde, Yra, Manami och Luna.

 

 

2 comments on “23:e December 2015 – God Jul

  1. Rebekah M
    December 23, 2015

    God Jul från oss här. Det är dagen före Julafton. Vi har en del dekorationer uppe, men McDuff är gammal och förnuftig … han bryr sig inte 🙂

    • Annakarin
      December 23, 2015

      Här är ingen förnuftig när det handlar om julpynt.

Leave a Reply

