S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

27:e December 2015 – Snart nytt år

dec 27-15 Snart nytt år

Papper är roligt!

Det roligaste på julafton var alla papper och kartonger, i alla fall om man ska tro Manami och Luna som hade väldigt roligt med att både gömma sig under papper eller bara hoppa runt i alla högar. En av kartongerna har fått stå kvar, den verkar vara en perfekt kattgömma. Luna använder den som gömställe för att lurpassa på sin syster eller bara ta en tupplur. Madde, Ludde och Yra tog det mera lugnt och tittade mest på ”ungdomarna” som roade sig. Men, de är inte alldeles oskyldiga. Både Yra och Madde brukar sätta sig under granen och provtugga på en gren när de känner för det. De vet att det är förbjudet men det är ett bra sätt att visa att man vill ha uppmärksamhet, ofta vill de busa och vet att jag reagerar när de börjar tugga på granen.

dec 27-15 Snart nytt år2

Yrhättans Manami

Alla har nu provsmakat lite på julmaten, kalvsylta mosad med lite ljummet vatten verkar vara en klar vinnare bortsett från skalade räkor som jag hade som dekoration på ägghalvor. Innan det var dags för julbord här hemma så serverade jag skålar med skalade räkor till alla. På så vis slapp jag sätta någon som vakt vid julbordet, risken för självservering hade varit ganska stor annars.

dec 27-15 Snart nytt år1

Yrhättans Luna

Det har varit några lugna och sköna dagar efter julafton men i dag lyser solen och både katterna och jag blir lite mer aktiva. De vill gå ut i rastgården och springa och jag börjar sätta mig för att planera in nästa års utställningar.

 

 

 

3 comments on “27:e December 2015 – Snart nytt år

  1. Rebekah M
    December 29, 2015

    Låter härligt. McDuff har en kartong under ett litet bord, så där har han tak också. Det är en av hans favoritplatser. Han fick räkor också, för jag gjorde ägghalvor med räkor. Han gillar rökt skinka också, men han äter tydligen för fort varje gång, så han spyr. Se’n går han tillbaka och vill ha mer.

    • Annakarin
      December 29, 2015

      Katter och kartonger hör ihop.

    • Annakarin
      December 31, 2015

      När det är något riktigt smaskens lägger jag ibland ut det över hela golvet så alla får gå runt och äta, då äter de inte lika fort.
      Sen är det bara att sladda köksgolvet.

Leave a Reply

