S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

3:e Juli 2016 – Kattpaparazzi

juli 3-16 Katt paparazzi1

Prince på bushumör

Ganska ofta känner jag mig som paparazzi när jag smyger runt med kameran och försöker ta kort av katterna. Det är tur att det i dag är digitalkameror så man kan ta ett oändligt antal kort för att förhoppningsvis få något bra. Innan digitalkameror fick man ta en rulle och sen vänta en vecka eller två innan man kunde konstatera att alla kort var suddiga.

juli 3-16 Katt paparazzi3

Phi

Jag försöker ta kort på vilda ligan, men det är inte lätt. Phi, Pixy, Prince och Peps är inte stilla många sekunder när de är vakna och det är roligare med en katt som har ögonen öppna även om de är söta när de sover. Det är ofta jag sitter på golvet med kameran redo, men för det mesta lyckas de vända sig bort eller att något syskon kommer och anfaller den jag tänkte ta kort på. Det gäller att passa på alldeles innan de blir trötta, då kan de faktiskt sitta still flera sekunder. De vuxna katterna är lite lättare men de är också duktiga på att vända sig bort eller röra sig precis när jag knäpper kortet.

juli 3-16 Katt paparazzi

Peps somnade mitt i leken

Alla fyra är väldigt sociala och har nu kommit på att man kan sova hos matte i sängen. Det är inte alldeles lätt att sova med fyra vildar som tycker mattes täcke är perfekt för ett kvällsrace. Men, när de busat färdigt kommer de och lägger sig på huvudkudden och sover sött hela natten. Att vakna av en liten tass som försiktigt klappar på kinden är mysigt och det är inte lätt att kliva upp och gå och jobba. Men, om jag inte kliver upp så skulle nog den lilla tassen slå hårdare för att tala om att det är dags för frukost.

juli 3-16 Katt paparazzi2

Yra och Pixy

Nu är det inte långt kvar innan de tar sig över grinden och bestämmer sig att det är dags att ta hela huset i besittning. Alla fyra har börjat ställa sig på baktassarna och kolla hur högt det är att hoppa över. Då är det dags att kattungesäkra, det finns alltid ställen som små busiga kattungar kan krypa in i, vi har lärt oss några ställen men varje kull lyckas hitta nya ställen som vi missat. Dessutom kommer mamma Yra att få det jobbigt när hon tycker det är dags att samla ihop alla för lite mys.

2 comments on “3:e Juli 2016 – Kattpaparazzi

  1. Rebekah M
    July 4, 2016

    Full huggning! Du får massor av fina bilder av dem, tycker jag.

Leave a Reply

