S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

27:e Augusti 2016 – Luna tog titel i Sundsvall

aug 14-16 Lugnt i huset1

Luna njuter ute

Nu är det uppehåll med utställningar för resten av året. Sundsvall förra helgen var den sista för oss i år och det gick mycket bra. Manami tog sina certifikat båda dagarna och har nu två kvar innan hon blir grand internationell champion. Luna, som ligger lite före sin syster tog också sina certifikat och blev på söndagen grand internationell champion till mattes stora stolthet. På lördagen blev hon dessutom BIV (bästa blå hona) och på söndagen NOM (nominerad till panel). Hon blev utslagen i panelen av en väldigt vacker katt så det var väldigt rättvist.

aug 27-16 Luna tog titel i Sundsvall3

Lunas vackra mamma Madde

Det var länge sedan man fick se så många birmor på en och samma utställning och det är fantastiskt vilka vackra birmor som finns här i norr. Det var också en birmaspecial som lockade många att titta på vår vackra ras. Mycket snyggt arrangerat och som alltid en fröjd att lyssna på Glenn när han dömde tillsammans med några andra domare. Det är stor skillnad när en domare pratar både till kattägare och publik och förklarar vad som är bra och vad som kunde vara bättre.

aug 27-16 Luna tog titel i Sundsvall1

Manami visar upp sina långa morrhår

Som jag skrivit tidigare så fick jag också leverans av klöstunnorna på utställningen. Min man lyckades lasta in tunnorna i bilen utan problem (tack och lov för Volvo), det blev till och med lite plats över och tur var det. Som vanligt så hade klubben ordnat ett lotteri och första pris var ett jättefint klösträd från Katzen-Deko, samma som jag köpt klöstunnorna av. Jag hade tittat på just det trädet tidigare men tyckte det var för mycket pengar. Men, jag köpte en lott, tyckte det räckte eftersom jag aldrig brukar vinna på lotteri. När det var dags för dragning stod jag och lyssnade lite förstrött, så helt plötsligt ropade de upp mitt nummer, jag vann första pris. Min man fattade inte vad jag vunnit förrän jag visade honom, hans första kommentar var ”hur ska jag få plats i bilen”. Men, på något sätt gick det. Jag har inte bestämt än vart alla saker ska stå så just nu är vardagsrummet ett kattrum. Två gamla klöstunnor, två nya och ett klätterträd. Katterna har noga inspekterat allt nytt och efter lite tvekan är alla nu helnöjda och tycker att allt ska stå kvar.

aug 27-16 Luna tog titel i Sundsvall4

Manami tycker det är dags för en tupplur

Dagarna är fortfarande ganska varma och katterna ligger gärna ute och sover även om de börjat välja att ligga i solen istället för i skugga. Det är ett säkert tecken på att hösten börjat komma. Dessutom blåser det ganska mycket vissa dagar och då är en plats i sol och lä mycket skönare, tror inte det finns mycket som är värre än när pälsen blåser runt, åtminstone om man är en birma. Alla har också börjat få mer päls och snart har alla varsin krage och börjar så smått se ut som små lejon. Det är bara att hoppas att Manami och Luna får mycket päls som stannar kvar tills det är dags för Scandinavian Winner Show nästa vår i Trondheim. Båda töserna har kvalificerat sig så jag kommer att anmäla och hoppas komma med på den utställningen.

 

Leave a Reply

