S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

11:e December 2016 – Tredje advent

dec-11-16-tredje-advent

Ludde julbadar

Den här helgen blev det julbad för Ludde. Han har inget emot att bli duschad men tycker att matte är lite krånglig när hon vill använda både schampo och inpackning. Men, med tanke på att han är så statisk så var inpackning ett måste. Han förstår inte att det är han som ger mig stötar när vi gosar och tittar upp på mig med mycket förolämpad min när det händer, i hans värld är det mattes fel. Manami och Luna har fått så många bad under hösten för utställningar att de inte behövde julbad. Madde och Yra klarade sig också eftersom de inte var länge sedan de fick ett bad.

Ludde blev väldigt fin när vi var klara och han belönades med kokt torsk till middag. Även om jag självklart torkar honom noga så är lite frusen efteråt, han sov resten av kvällen väldigt nära elementet och kändes som en liten kamin när jag gosade lite med honom.

dec-11-16-tredje-advent1

Trött efter badet

Julstöket fortsätter här hemma och vår adventsgran har nu överlevt en vecka. Förhoppningsvis betyder det att den kommer att överleva julen i år. Jag tror inte husse blir glad om sladdarna blir söndertuggade i år igen. Egentligen är det konstigt för sladdar bryr de sig inte om annars, men det är något med julgran som tydligen är lockande.

dec-11-16-tredje-advent4

Ludde är julfin

Till veckan är det dags att börja plocka upp lite tomtar. I fjol hade både Manami och Luna väldigt roligt med tomtarna, de små bar de omkring eller använde som jaktbyten. Ludde och Madde tittade på och tyckte de var lite barnsliga men Yra kunde inte låta bli att jaga en och annan tomte även hon. Det hjälpte inte hur mycket jag försökte förklara att man måste vara snäll mot tomten om man vill ha några julklappar, de trodde nog att tomtarna var julklappen.

dec-11-16-tredje-advent2

Madde

Ute är det grått och kallt och ingen snö än. Det märks på katterna som nu nästan är omöjligt att ta kort på när de är vakna. Mesta tiden tillbringas sovande på ett varmt och mysigt ställe. Förhoppningsvis kommer snart snön så det blir ljust ute. Jag vet att katterna (Yra och Manami) tycker om att leka i snön. Yra brukar gräva gångar i snön och komma in alldeles nedsnöad och lycklig så jag hoppas på snö snart.

dec-11-16-tredje-advent3

Yra drömmer om snö att busa i

Nu är det dags för matte att baka lussebullar och självklart en lussekatt. Jag tror att jag kommer att få hjälp i köket av fyrbenta hjälpredor som tycker det är mysigt när ugnen är igång och det blir extra varmt och skönt.

2 comments on “11:e December 2016 – Tredje advent

  1. Rebekah M
    December 15, 2016

    Så fin han blev! Men han är alltid en snygging!

    Vi har fått första snön, det har blivit kallare, och McDuff återtog automatiskt sin plats på soffan. Han har inte legat där på ett halvår eller mer.

Leave a Reply

