S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

18:e December 2016 – Fjärde advent

dec-18-16-fjarde-advent

Manami

Snön lyser fortfarande med sin frånvaro men vi har haft regn och minusgrader. Det blev så halt att jag inte vågade låta katterna gå ut eftersom jag var rädd att de skulle ramla och stuka en tass.

dec-18-16-fjarde-advent4

Yra lyssnar efter fåglar att jaga

Här hemma fortsätter jakten på julbilden men jag börjar tro att alla har kommit överens om att inte låta sig fångas på bild med någon tomte eller annat med julkänsla. Jag smyger runt med en tomte i handen och försöker försiktigt sätta bredvid en sovande katt. Sedan har jag cirka en sekund på mig att ta ett kort innan katten vaknar och anfaller tomten.

dec-18-16-fjarde-advent2

Luna ger Nalle en puss

De tomtar som finns på plats har jag försiktigt smugit upp, några åt gången. En del tomtar får vara kvar i källaren i år eftersom jag är rädd att det ska förvandlas till slaktade tomtar, hemstickade tomtar är tydligen godast. Manami har en egen favorit, en ganska stor tomte som funnits med sedan jag var liten. Det går att ta av vantarna och Manami är fenomenal på att göra det och bära iväg en vante där hon tycker den ska ligga.

dec-18-16-fjarde-advent1

Julmattor är sköna att ligga på tycker Manami

Några kvällar den här veckan har katterna hjälpt till med att slå in julklappar, de blir inte så perfekta paket när man har en busliga som hjälper till, men roligt är det. När vi var klara var det bara att räkna in alla fem så jag inte råkat slå in någon. Kartonger, papper och snören är väldigt roliga, till och med Madde och Ludde var i farten och hoppade runt som kattungar.

dec-18-16-fjarde-advent3

Manami undersöker snögubben

Det som är kvar nu är att klä granen med stötsäkra kulor och lite annat kattsäkert pynt. Glitter går bort eftersom det är farligt att få i sig. Smällkarameller har jag provat och de anfölls omgående så det ska inte heller upp i granen. Det finns en anledning till att jag har valt färgade ljus, det behövs inte så mycket pynt utan det blir fint ändå.

 

 

Leave a Reply

