S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

23:e December 2016 – God Jul

dec-23-16-god-jul

Madde gör Manami julfin

Manami och Luna har noga följt med allt som hänt senaste veckan, massor av goda dofter från köket som gjort att de valt att tillbringa tiden i köket och förväntat sig att smaka av julmaten allteftersom den blivit färdigt Visserligen är det inte bra för katter att äta vår mat, den är alldeles för salt för en katt. Men, små smakbitar brukar de alltid få. Så här långt är det julskinka, kalvsylta och leverpastej som är favoriter.

Yra har också varit med, hon ber inte om smakbitar, hon kräver att få smaka. Är serveringen för långsam får jag vet det med några högljudda mjau eller en klapp av hennes tass på mitt ben. Hon var väldigt intresserad när jag kokade risgrynsgröt häromdagen, men blev mycket förnärmad när jag erbjöd henne att smaka. Hon skakade tassen över grötklicken och gick därifrån med en svans som irriterat viftade.

dec-23-16-god-jul2

Trött Yra

Ludde tillhör de som lurar i bakgrunden och smyger fram när de andra fått sitt. Han låter alltid töserna äta före, om det inte är kokt torsk. Då kör han ner huvudet i närmaste skål och är både döv och blind för alla försök att komma åt hans skål. Madde är den som gärna väntar tills de andra ätit färdigt, så jag har alltid en skål undangömd som jag ställer fram till henne när de andra ätit klart.

dec-23-16-god-jul4

Ludde gör det han är bäst på, sover

I dag ska det sista pyntet fram och dags att ta fram kattsäkra godisskålar med lock. Jag ska också ta fram en påse skalade räkor. Det ska vara till ägghalvor och en hel hög till katterna. Det finns liksom inga alternativ om jag inte vill att de ska hoppa upp och ta räkorna direkt från äggen när jag dukar upp julmaten i morgon.

dec-23-16-god-jul1

Luna myser

Nu är det dags att önska alla en riktigt God Jul och att ni alla får en lugn och skön julhelg med gott om tid att mysa i lugn och ro med en katt eller två i knäet.

 

Leave a Reply

