S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

31:a December 2016 – Gott Nytt År

dec-31-16-gott-nytt-ar

Ludde visar upp sig

Julen har varit bra tycker alla katterna. Massor av smakbitar och extra god kattmat har serverats hela julhelgen. Prasslande papper och kartonger att leka med på julafton var roligt, hade de fått bestämma hade allt varit kvar. Till julen kommer det upp ett extra bord i vardagsrummet som katterna tycker är ett perfekt bord att använda för en tupplur. Husse har lagt dit en filt så det är mjukt och skönt att ligga där och sova. Jag är mest glad att julgranen har klarat sig i år, det hjälpte att linda in sladden i folie så den inte var bitvänlig.

dec-31-16-gott-nytt-ar-3

Manami vilar

Nu är det dags att börja planera inför det nya året som kommer att bli ett ganska lugnt år för oss och katterna. Tanken är att inte fara på så många utställningar som vi gjorde i fjol utan bara fara på några som vi absolut inte vill missa. Nyheten för oss blir att Ludde, Madde och snart även Yra kommer att få följa med som kastrerade. Det betyder att de får börja om på noll igen när de ställs ut. Alla titlar de tagit försvinner och de börjar om igen i öppen klass för kastrerade.

dec-31-16-gott-nytt-ar-1jpg

Luna

Luna och Manami ska få fortsätta att växa på sig under året innan det är dags att träffa en trevlig hane. Båda två har med råge passerat tre kilo och fortsätter att utvecklas till ännu finare töser. Jag är inte säker att de vet om att de börjar bli stora, lek och bus är fortfarande det som är högst upp på deras lista, förutom att mysa med matte. Luna har sina rutiner när hon tycker det är tid för att bli kliad. Det är bara att släppa vad man än håller på med och sätta sig med henne tills hon är nöjd. Manami har nog tittat på hur syrran gör och har börjat ta efter hon med. Hon sätter sig framför mina fötter och pratar tills jag lyfter upp henne, då börjar hon kurra och vill att jag ska bära runt henne och klia. Hon tycker man kan se väldigt intressanta saker när vi går omkring i huset hon och jag.

dec-31-16-gott-nytt-a2r

Ludde på en av sina favoritplatser

Källaren är också en väldigt intressant plats, här är det en gemensam källare för vår radhuslänga så katterna får absolut inte gå ner själva men vill väldigt gärna följa med när jag går ner. Luna har lärt sig att hoppa upp på mina axlar och ligger där snällt när jag ska ner och hämta något. Hennes huvud far runt när hon försöker hinna med att titta på allt som finns men hon ligger snällt kvar utan att hoppa ner. Manami däremot får jag ta i famnen om hon ska följa med, hon tycker jag borde förstå att hon vill springa runt själv och undersöka.

Nu är det dags att börja förbereda inför tolvslaget och det nya året. Tur nog är ingen av katterna rädda för smällare men vi är hemma och skålar in det nya året tillsammans med våra katter. Gott Nytt År till er alla.

 

One comment on “31:a December 2016 – Gott Nytt År

  1. Rebekah M
    January 1, 2017

    Gott Nytt År!

    Det hör att ni haft en fin helg.

    Vi bor ganska nära där de skjuter upp fyrverkerierna vid 12-slaget. Det låter som åska (eller krig), och då kommer McDuff och placerar sig här under mitt skrivbord. Det går fort över, dock …

Leave a Reply

