S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

29:e Januari 2017 – Yrhättans Luna

jan-29-17-luna

Promenad i snön

För de som inte är kattägda blir det lätt att alla katter är ganska lika. Fyra tassar och en svans med olika pälsfärg och längd men i övrigt bara en katt.

Men, för oss som lever med katter är de alla egna individer precis som om oss och alla har vi våra små egenheter som gör oss speciella vare sig vi är katt eller människa.

Här hemma är det ett äventyr att lära sig alla små egenheter och hur det förändras med åren. Först ut att presenteras är Luna.

Redan när hon var en liten tös var hon noga med att tvätta sig även om hon för det mesta ramlade när hon försökte, det tar tid för en liten att lära sig balansera ordentligt. Hon tar mycket efter sin mamma Madde, både utseende och beteende. Men hon har också en del alldeles egna idéer om hur en birma ska vara.

lunagos

Dags att gosa

Hon är en mattekatt, kallas här hemma för birmaplåster som ofta kommer travande med bestämd min och då är det dags att gosa, vare sig matte har tid eller inte. Det går inte att missa eftersom hon också har tungspetsen ute när hon kommer. Hennes favoritplats är att sitta på mattes axel och ska jag gå ner i källaren hoppar hon direkt upp och lägger sig för att följa med. Där ligger hon och tittar intresserat på allt. Hon är ganska pratig och tycker inte om när jag går iväg till jobbet eller går ut överhuvudtaget, jag kan höra henne sitta och prata innanför dörren när jag går.

jan-29-17-luna1

Håller koll på matte

Hon är förtjust i vara ute och ligger gärna och sover i solen på sommaren, ligger jag också ute på en filt kommer hon och lägger sig tätt intill för att mysa en stund. Hennes bästa vän är Manami, de ligger ofta och sover tillsammans och tvättar varandra varje dag. Ska vi ut och åka vill de inte ha varsin bur utan ska dela bur. Hennes favoritleksak är ett långt snöre som matte ska dra över golvet och under mattor så hon kan jaga efter och fånga bytet.

Hon är väldigt lik sin mamma när det handlar om mat. Det är något som är gott och ska njutas av långsamt. Problemet är hennes syster tycker mat ska ätas fort och Luna har ofta precis börjat äta när Manami ätit klart och cirklar runt Lunas matskål som en hungrig orm.

luna-i-vag

Tänker inte flytta på mig

Luna är också väldigt förtjust i skålen jag använder för att väga alla. Jag har lärt mig att hon ska vägas sist för hon vill inte kliva ur skålen utan ligger kvar och tar gärna en tupplur hopprullad som en liten boll.

jan-29-17-luna2

Vad gör du?

Hon är också väldigt nyfiken och vill gärna undersöka det mesta.

 

Leave a Reply

Information

This entry was posted on January 29, 2017 by and tagged , , , , , .
