S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

18:e Februari 2017 – Vi går mot ljusare tider

feb-18-17-vi-gar-mot-ljusare-tider1

Manami solbadar

Just nu har jag två busar som håller på att bädda om sängen, ibland tror jag att dom är i maskopi med tillverkare av sängkläder. Ganska ofta upptäcker jag nya små revor efter idogt krafsande på underlakan och täcke, men så länge jag väljer att inte köpa alltför dyra lakan så är det ok.

feb-18-17-vi-gar-mot-ljusare-tide3

Manami och Luna njuter av lite vår

Det märks på alla att det börjar bli ljusare, mer fart och lite mindre sova. Nu är alla vakna på morgonen och vill gärna gå ut en stund innan det är dags att gå till jobbet. Tyvärr är det också lite kallare så det blir inte några långa stunder jag låter altandörren stå öppen. Men det verkar som alla blir pigga av kylan, full fart in och ut och sen till köket för att kolla efter frukost. När springande och ätande är klart är det dags att gå på låda innan det är dags för förmiddagslur.

feb-18-17-vi-gar-mot-ljusare-tide4

Luna

Några av deras sovkorgar står bredvid ett element och framförallt korgen skrivbordet är populär, det kan bero på att det elementet alltid är på högsta värme och att jag sitter där med datorn, både värme och sällskap. Ludde brukar vara snabbast och ta platsen och när Yra kommer brukar hon hoppa upp och försöka stirra ut Ludde så han ska gå. Tyvärr fungerar det inte, han bara vänder på sig och sover vidare, men så fort han lämnar sin plats kommer Yra och tar över.

feb-18-17-vi-gar-mot-ljusare-tider2

Luna visar sina långa ben

Ibland väljer Yra att ta plats bakom datorn i stället. Varmt och skönt där med och en lampa som ger ännu mer värme, det får hon gärna göra. Men det händer att hon vill ha mer plats eller tycker att jag borde klia henne, i stället för att sitta vid datorn. Då tar hon spjärn med ryggen mot väggen, sätter tassarna på datorn och försöker putta ner den i golvet. Hon har lärt sig att då får hon uppmärksamhet.

feb-18-17-vi-gar-mot-ljusare-tider

Yra är lite vårtrött

Madde är mer rakt på, när hon vill något så säger hon till. Ett uppfodrande högt mjau brukar betyda att jag ska lägga mig en stund på sängen. Då ska hon kliva runt mig, på mig och buffa huvudet hårt mot mig. Under tiden är det mitt jobb att klia henne så mycket jag kan. När hon är nöjd ska hon ligga en stund på min arm innan hon går sin väg. Om jag inte har tid att göra som hon vill blir hon klart sur och ignorerar mig tills jag ger upp och låter henne få sin vilja igenom.

 

 

 

Leave a Reply

