S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

5:e Mars 2017 – Helgmys

mars-5-17-helgmys2

Luna blev lite blöt om tassen

Nu är helgen snart slut igen och för katterna innebär det mindre tid med matte och mer egentid. Det är nästan som om de känner på sig när det är helg eller att matte är hemma ändå. Det kan bero på att normalt är det full fart på morgonen med allt som ska hinnas med, men en ledig morgon kan man ta det lugnt. Gott om tid för att mysa en stund extra med en katt i knäet.

mars-5-17-helgmys1

Madde solbadar

Yra har kommit på att det är mysigt att bli kammad och kräver en stund varje morgon oavsett hur bråttom matte har. Hon går helt enkelt upp på köksbordet och lägger sig framför mig oavsett om det är en macka i vägen. Det gäller att vara snabb och flytta på sina saker om man inte vill ha en väldigt hårig morgonmacka.

Ledigt betyder också att matte eller husse öppnar altandörren för lite spring före frukost. Förra helgen kom det mer snö, det var blåsigt och inte alls roligt ute. Jag öppnade altandörren och hörde spring av tassar nerför trappan, full fart för att springa ut och sedan tvärnit framför dörren. Mycket sura blickar från framförallt töserna, i deras värld är det jag som har makten över vädret och det där var inte ok. Som tur är finns det en snäll husse i huset som alltid går ut och skottar och sopar altanen och små promenadvägar så när husse hade gjort sitt jobb gick det bra att gå ut en stund.

mars-5-17-helgmys

Ludde provar vårsolen

Det har också varit några dagar med sol och vår i luften och då är det mer spring in och ut, till och med Ludde har vågat sig ut en stund, men sen var det fort in och värma tassarna på ett element. Töserna hoppar gärna upp på altanräcket och lägger sig i solen en stund, därifrån har man också bra utsikt över gatan så länge häcken inte börjar grönska.

mars-5-17-helgmys3

Manami hittade en ny leksak

Ledigt betyder också lite extra i matväg till katterna, den här helgen blev det kokt torsk och precis som vanligt räcker det med att ta fram ett paket från frysen så har fem katter teletransporterat sig till köket och väntar ivrigt på sin del. Hur de förstår vad jag håller på med har jag inte listat ut, jag vägrar tro att de känner doften av fryst torsk. De vet också exakt hur en tonfiskburk låter, både när jag tar fram den eller öppnar burken. Jag vet att katter har ett väldigt bra luktsinne men jag börjar tro att de också lär sig känna igen vissa ljud.

 

 

 

Leave a Reply

