S*Yrhättan's Helig Birma

Kattuppfödare i Västernorrland

28:e Maj 2017 – Fem små trädgårdsmästare

Morgonsol i favorithörnan.

Nu har det äntligen börjat bli hopp om sol och sommar. Visserligen är det inte alltför varmt men tillräckligt för att det ska växa för fullt i trädgården. Flugor och andra flygfän har vaknat till liv, till katternas stora förtjusning.

Yra tyckte det var skönare att morgonsola på köksbordet.

För några dagar sedan såg jag Yra ute, hon stod alldeles stilla för att sen göra jämfota hopp en bit bort, stod still och sen hoppade hon igen. Det tog ett tag innan jag förstod att hon försökte fånga småflugor och inte lekte kanin. Men, det är roligt att se hur alla lever upp och njuter av utelivet. Till och med Ludde har börjat vara ute mer och kan ligga och njuta av solen.

Luna njuter av vattenservering ute

Jag har varit ute och rensat ogräs vilket inte uppskattas eftersom ogräset är mest under häcken på utsidan av stängslet. Luna och Manami följer med från insidan och klagar över att de inte får vara med där matte är. De som går förbi på gatan och inte ser katterna undrar nog vad jag sysslar med. En galning som rensar ogräs och pratar med häcken samtidigt som hon låter som en katt.

Manami tar en paus

I trädgården har jag planterat lite nytt, jag gräver ett hål och katterna hjälper till, både med att gräva djupare eller gräva över och göra nya gropar. De plantor som överlever här är tåliga, speciellt eftersom en del också betraktas som kattsallad. Det som inte är så bra för katterna är gräslöken och rabarbern, tur nog rör de inte dessa. Rabarbern är bara intressant när det är stora fina blad att gömma sig under för att busa eller ta en skön tupplur i skuggan av bladen.

Madde vaktar frön

En del frön har också kommit ner i jorden, här planteras alla frön betydligt djupare än vad som står på påsen, det är enda möjligheten att de eventuellt kommer upp där jag sått. Mina små trädgårdsmästare tycker frön är viktiga att hjälpa till med. I morse sådde jag de sista och fick borsta av lite frön från Luna som valde att sätta sig i såraden innan jag hunnit täcka över.

Luna blev trött av att hjälpa matte.

Sen är det bara att vänta och se vart det börjar gro, ganska ofta har en hjälpande tass flyttat frön till andra ställen än vad jag hade tänkt.

Leave a Reply

